Fastland sfeervol nieuw album voor Tina Dico

Label : BMG

2018-10-05 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8

Tina Dico - Fastland

In haar thuisland Denemarken kent iedereen haar als Tina Dickow, buiten de landsgrenzen treedt ze op onder de naam Tina Dico. Met Fastland is daar haar elfde album dat weer vol staat met mooie, melodieuze singer/songwriter songs.

Een grote naam in Denemarken
Met de boeiende en wat donker klinkende opener ‘Not Even Close’ bewijst Tina dat ze naast een begenadigd liedjesschrijver ook een prima tekstschrijfster is. Dit nummer, waar ook de albumtitel op gebaseerd is, gaat over het feit dat wel allemaal een moment in ons leven meemaken dat blijkt dat we niet over alle wijsheid beschikken. (“I used to be fastland /Things would wash up on my shore /
I used to believe that’s all there was / Now I’m a movement / Where it’s going I’m not sure /
All I know is I’m open for more”
). Op het sterke ‘Devi’s Door’ speelt ze als het ware met haar stem en met het catchy refrein is dit één van de sterkere nummers. Het eerste moment van rust en bezinning is er met ‘Parked Car’; mooi opgebouwd en verrijkt met een rijk instrumentarium. Verderop het album is daar ook nog een mooie, rustige ‘Hands’. De eerder uitgebrachte single ‘Fancy’ wordt gekenmerkt door speelse tempowisselingen. Dat deze Deense een grote naam in haar thuisland is bewijst ze wel met het feit dat ze mocht optreden voor de 50ste verjaardag van de kroonprins; ze zong ‘Adams House’, een lichtvoetig nummer dat door de blazers wat extra cachet krijgt.

Levensles
Voor dit elfde album schreef deze Deense singer/songwriter alles zelf; zowel de liedjes als de teksten. Ook speelde ze, samen met haar echtgenoot Helgi Jonsson, het grootste deel van de instrumenten en waar nodig werd hulp ingeroepen va blazers en strijkers. ‘People Are Strangers’ is de prachtige, innemende ballad en bij ‘Change Yourself’ is meerstemmigheid de troef dit Tina uitspeelt. Overigens kent dit slechts 1-minuut durende nummer duidelijke Folk-invloeden. Afsluiter ‘Something You Can Keep’ heeft alle singer/songwriter kenmerken in zich; akoestische gitaar, meerstemmigheid en de loepzuivere stem van Tina maken dit toch wel voor een waardig einde en een mooie levensles als we haar “There’s A Song For Every Age You’ve Been Through” horen zingen

In Nederland is Tina Dico nog redelijk onbekend, maar in haar thuisland Denemarken is ze inmiddels een gevestigde naam en ook bij onze oosterburen is ze succesvol. Tina brengt op Fastland tien sfeervolle, melodieuze lichte popsongs die stuk voor stuk erg radiovriendelijk zijn. Gewoon een fijn luisteralbum. Veel luisterplezier.

Tinda Dico Live
6 dec. : Paradiso, de Duif, Amsterdam

Pop / Singer-songwriter