2014-08-31 07:00:00 • 8 min lezen

Tina Dico - Whispers

Tina Dico – Whispers Label: Finest Gramophone Eindoordeel: 7

Als muziekliefhebber en stukjesschrijver, kun je natuurlijk niet alles kennen. Als de te recenseren artiest echter al acht eerdere albums op haar naam blijkt te hebben staan, dan voel je je toch even een kluns als je daar nog nooit van hebt gehoord.

Gelukkig biedt internet uitkomst om dat gebrek aan informatie op te vullen. Het diagonaal beluisteren van de discografie van deze singer-songwriter vult ook daar het gat een beetje op. Tina Dico, eveneens bekend als Tina Dickow, heeft zich in rap tempo aan mij gepresenteerd, zij staat nu in mijn geheugen, zowel digitaal, als analoog en ze zal daar waarschijnlijk wel blijven.

Whispers is dus al het negende studioalbum van deze 36-jarige Deense zangeres uit Aarhus. In eigen land is ze enorm bekend, ze sleept er de ene na de andere award in de wacht. Ze maakt voornamelijk akoestische muziek, waar inspiratie door Leonard Cohen, Bob Dylan, Joni Mitchell en Tracy Chapman evident is. Fijne toegankelijke composities, waar de aandacht zeker ook wordt gevraagd voor de teksten. Op haar eigen website zijn de teksten van ieder liedje terug te vinden.

Dit album kenmerkt zich door ingetogenheid. De melancholie ligt dicht aan de oppervlakte bij de tien composities. Vrijwel ieder nummer begint met een akoestische gitaar, later aangevuld met andere instrumenten, waarbij de variatie aangenaam is. In het nummer ‘Mines’ is het verrassend dat de doedoek, een authentiek Armeens blaasinstrument, zijn opwachting maakt. Tina Dico heeft een aangename zangstem die niet snel verveelt. Dit is een exclusieve luisterplaat om bij weg te dromen, prima om de herfst mee in te gaan.