2016-10-09 07:00:00 • 12 min lezen

TING! Literair vehikel van verbeeldingskracht en inlevingsvermogen

Danspedagoge Hans Snoek organiseert in juni 1945 een dansvoorstelling op een Amsterdams schoolplein. Via ‘De Toverfluit’ maken kinderen uit alle lagen van de bevolking kennis met ballet. Een half jaar later wordt het schoolplein verruild voor theater Carré en is de oprichting van het Scapino Ballet een feit. De contouren van de wederopbouw en het vooruitgangsdenken worden zichtbaar en Nederland is een professionele dansgroep voor kinderen rijker. De schelm Scapino, ontleend aan de Italiaanse commedia dell'arte, geeft dansend, mimespelend en vertellend, toelichting op de voorstellingen. Via de jeugd verandert Nederland gestaag in een dansland.. In 1971 geeft Hans Snoek haar artistiek leiderschap over aan Armando Navarro. Scapino gaat professioneler opereren en verlegt de koers van kinderen naar een breed publiek. Die missie slaagt. Scapino glorieert met sprookjesballetten en weet grote choreografen als Jiri Kylian en Hans van Manen aan zich te binden.. In 1990 debuteert Ed Wubbe als huischoreograaf en de artistieke koers van het dansgezelschap wordt radicaal verlegd. Tradities maken plaats voor moderne opvattingen en een grensverleggende benadering van dans. Wubbe zoekt dynamiek, confronteert, kiest eigentijds thema’s en gaat allianties aan met moderne dans, theater en architecten. Dans wordt gegoten in een onbegrensd totaaltheater en Scapino drijft voortaan mee op de (tegendraadse) tijdgeest.. In 1993 verruilt Scapino standplaats Amsterdam voor Rotterdam. Het dansgezelschap spiegelt zich in een imago van onopgesmukte rauwheid en vestigt zich in het nieuwe gebouw van de schouwburg.. In 2016, 70 jaar na de oprichting, is het oudste dansgezelschap van Nederland springlevend. Ed Wubbe wil geen brave terugblik, maar gaat een dialoog aan met de huidige tijd. In de jubileumvoorstelling TING!, verbindt hij avant-garde, popmuziek en circus. In de visie van Wubbe wordt dans een raamwerk voor impressies, waarbij choreografie en mimische bewegingskunst, volledig versmelten tot een literair vehikel van verbeeldingskracht en inlevingsvermogen.. Is Ed Wubbe geslaagd met zijn opzet? TING! is een evenzeer boeiende als confronterende performance. Er is geen specifieke verhaallijn. De voorstelling bestaat uit tableaus, scenes en acts, die zich volgens de wetten van willekeur en absurditeit tot elkaar verhouden. Schoonheid en menselijk falen zijn de pijlers van een anarchistisch bacchanaal, dat ruimte laat voor contemplatie.

Dreiging en ondergang slagen er niet in om inspiratie en creativiteit te verstikken. Het zijn tegengestelde krachten die strijden om de gunst van de toeschouwers. TING! is androgyn. Man noch vrouw, yin noch yang. Uitbundigheid en pessimisme stichten voortdurend hoop of verwarring. De dansvoorstelling is als een brok ruwe diamant, waarin kleine schitteringen verwijzen naar een rijke inspiratiebron. Wubbe slaagt er in om vrijuit te citeren uit de canon van ballet en dans, zonder zich te vertillen aan zwaarwichtigheid. Hij kiest voor een vorm die soms een beetje wringt, maar vooral veel ruimte laat voor herkenning en nieuwsgierigheid. TING! staat voor verwondering, vervreemding en vertedering, leidmotieven voor een groots visueel spektakel.

De combinatie met circusartiesten die de esthetiek van jongleren en acrobatiek inbrengen is een geslaagde openingszet die kan uitgroeien tot een boeiende kruisbestuiving. De theatrale kracht van TING! is mede te danken aan de muziek van de Nits. De popband selecteerde een groot aantal nummers uit het complete oeuvre en bewerkte die tot een vaste vorm, waar Wubbe zijn choreografie op maakte. De Nits spelen en zingen hun muziek live tijdens de voorstelling en leveren een absolute meerwaarde.

TING! wordt opgevoerd in het industriële decor van de verlaten gashouder Ferro Dome aan de Keileweg. Een omgeving die bijdraagt aan de soms macabere sfeer van de performance.. Het jubilerende Scapino Ballet is puur en vitaal, en danst op nieuwsgierigheid en impact..Tekst: Roland Huguenin