Tip Jar - One Lifetime

Label : Coast to Coast

2021-02-22 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Country / Folk / Soul
8

Tip Jar - One Lifetime

One Lifetime is inmiddels alweer het vijfde album van de Tip Jar, de Nederlandse band die is geformeerd rondom Bart de Win en Arianne Knegt. Ook dit album heeft vanwege de wereldwijde pandemie vertraging opgelopen maar is inmiddels gelukkig overal verkrijgbaar.

Meerstemmigheid
De vrolijk klinkende single “Go On To Get Lucky” zorgt voor de nodige positiviteit in deze donkere periode en Bart en Arianne spelen hier ook meteen hun troef uit; de meerstemmigheid. Zowel Bart als Arianne hebben een aangenaam en fijn stemgeluid met een warm timbre maar als beide stemmen samenkomen geeft dat de liedjes toch wat extra’s. Vervolgens verrast de band met het kleine en intieme ‘Something I Said’, dat door het subtiele instrumentarium heel sfeervol wordt neergezet. Want dat Tip Jar zich door jaren heen ontwikkeld heeft is breed bekend en dat is ook terug te horen op dit nieuwe album. Ondanks Covid maar dankzij de digitale mogelijkheden zijn er ook op dit album weer bijdragen te horen van buitenlandse artiesten zoals bijvoorbeeld Walt Wilkins en Gilad Alzman.

Diverse stijlen
Op dit vijfde album bewijst Tip Jar maar weer eens tot de top van de Americana-bands van Nederland te behoren maar tevens moeten we waken om de band in een hokje te plaatsen want dan doen we ze echt te kort. Want met ‘Kiss Me’, met een aangename “fiddle”, krijgen we een stukje onvervalste bluegrass voorgeschoteld, terwijl deze recensent bij het luisteren van het soulvolle ‘Tell Me Something’ aan Paul Carrack moet denken en we met ‘Amsterdam Rain’ een mooi stukje Folk horen. Of luister naar het Engels walsje ‘Dreamer’s Dream’, dat ook weer heel klein wordt neergezet als een soort slaapliedje. Eén van de meest gevoelige liedjes is ongetwijfeld ‘One Lifetime’, waar we genieten van enkel de stemmen van Bart en Arianne en Harry Hendriks die hun begeleidt op gitaar. Dit nummer blijkt een opmaat te zijn voor nog meer moois want à la Venice horen we bij ‘Falling Angel’ naast Bart op de piano alleen de stem van Arianne, Baer, Harry en Bart. Een mooi moment. Afsluiten doet de band een beetje in stijl als hoe ze openden; ‘The Right Words’ neemt je mee naar die zuidelijke staten van de VS naar bijvoorbeeld een stad als New Orleans en hier zorgen Harold Spaan op tuba en Gilad Alzman op klarinet voor de spreekwoordelijke kers op de taart.

Op One Lifetime bewijzen Bart en Arianne dat talent, muzikaliteit en ervaring een prima basis voor een goede plaat kan zijn. Voeg daarbij een aantal prima muzikanten en die kans op die goede plaat wordt alleen maar groter. En dat is precies wat we terug horen want Tip Jar is een uitgebalanceerde plaat geworden waar de band binnen het brede spectrum van Americana een mooie ontdekkingsreis aflegt. Veel luisterplezier.

Americana / Country / Folk / Soul