Tito Jackson - Under Your Spell

Gulf Coast Records

2021-08-12 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Funk / R&B / Soul
8

Tito Jackson - Under Your Spell

Bij een release van een artiest die de achternaam Jackson draagt spitsen de oren zich spreekwoordelijk meestal. Zo ook bij het nieuwe album van Tito Jackson, jawel de oudere broer van poplegende Michael die ook deel uit maakte van de fameuze Jackson 5. Met Under Your Spell brengt de Amerikaanse zanger, gitarist en songwriter pas zijn tweede album uit.

Muzikale vrienden
Toriano Adaryll "Tito" Jackson is dus één van de oudere broers van wijlen poplegende Michael Jackson. Na zijn carrière met de Jackson 5 was hij qua muziek vooral op de achtergrond actief en opvallend is dat hij pas in 2016 met het album Tito Time zijn eerste soloalbum uitbracht. Naast zijn muzikale talent opent een dergelijke achternaam natuurlijk wel deuren want op dit album krijgt hij medewerking van een aantal gastmuzikanten waar menig artiest zijn vingers bij aflikt. Een greep van artiesten die we voorbij horen komen zijn namen als Stevie Wonder, Joe Bonamassa, George Benson en Claudette King, jawel de dochter van B.B.

Blues, R&B en Motown-soul
Under Your Spell is een album dat doorspekt is van nostalgie en ons als luisteraar mee terug neemt in de tijd en een aangename combinatie brengt van Blues, Funk, R&B en natuurlijk het geluid van Motown. Het album opent swingend met ‘Wheels Keep Turning’, een heerlijke “Bluesshuffle” met een bijdrage van Kenny Neal en meteen zijn de blazers op de voorgrond aanwezig. Vervolgens worden we getrakteerd op het vet aangezette ‘Love One Another’ waar naast Tito zijn broer Marlon, Bobby Rush en Kenny Neal hun opwachting maken en waar Stevie Wonder met zijn mondharmonica voor de soul zorgt. De rijpheid van zijn stem komt mooi tot uiting in nummers als ‘Like It’ en ‘Dying Over Here’ en met ‘Big Leg Woman’ is daar die diepe zuidelijke blues. Met ‘You’re Gonna Push Me Too Far’ krijgen we een mooi staaltje jaren ’70 Funk en met een cover van ‘Rock Me Baby’ eert hij zijn vriend B.B. King. Mooi is het om de dochter van de legende, Claudette King, hier te horen en dat in combinatie met het virtuoze gitaarspel van George Benson maakt dit toch één van de absolute pareltjes van dit album. Afsluiten doet de sympathieke Jackson met het zwoele en wiegende ‘I Got Caught (Loving In A Dream)

Het is zo ontzettend lekker om weer naar een album te luisteren dat volgespeeld wordt zonder kunstmatige en digitale kunstjes. Tito Jackson levert een zeer vakkundig album af waar Blues de basis vormt maar waar hij evengoed R&B, Soul en Funk combineert. Een meer dan fijne plaat. Veel luisterplezier.

Blues / Funk / R&B / Soul