Nieuw album An Obelisk voor Amerikaanse Titus Andronicus

Label : Merge Records

2019-07-08 07:00:00 • 2 min lezen

Post Punk / Punk / Rock
7,5

Titus Andronicus - An Obelisk

Titus Andronicus, de Punkrock formatie die is vernoemd naar het gelijknamige stuk van Shakespeare is terug met een nieuw album. Onder de bezielende leiding van frontman Patrick Stickles kwam onlangs An Obelisk uit.

Ook Bluesrock en Rock
Stickles is de contante naam binnen deze Amerikaanse band sinds de oprichting van de band in 2005. Verder verandert de samenstelling nog al eens maar zijn er voor dit album oude bekenden te horen zoals R. Gordon op basgitaar, Chris Wilson op drums en gitarist Liam Betson. Verder opvallend is dat Bob Mould voor deze gelegenheid als producer is aangetrokken. ‘Just like Ringing A Bell’ is de stuwende opener die we rustig het predicaat “Punk” mee kunnen geven. Dat geldt ook voor tracks als de als uitgebrachte single ‘(I Blame) Society’, ‘On The Street’ en ‘Beneath The Boot’. Maar het is niet alleen Punk (Rock) dat we horen. ‘Troubleman Unlimited’ is meer Rock en met ‘My Body And Me’ weet Stickles en consorten een vuige Bluesrocktrack te produceren met een heuse gitaarsolo halverwege dit nummer. Die blues horen we ook bij ‘Hey Ma’ terug al heeft dit nummer ook wel Glam Rock ingrediënten en roept het af en toe wat herinneringen aan The Sweet op. Door het gehele album horen we de maatschappelijke betrokkenheid zoals ook bij het dampende ‘The Lion Inside’. (“I am an animal that they have tried to civilize / But being civilized means keeping quiet / They might be lying when they're trying to sympathize”.)

An Obelisk duurt een kleine 40 minuten en werd in pakweg 6 dagen op de plaat gezet. Over het algemeen overheerst een wat donker karakter wat weer prima past in bij het ter discussie stellen van een aantal globale problemen. Verder is vooral de kracht van de tracks kenmerkend want Stickles drukt gedurende het hele album het gaspedaal in en laat het niet meer los. Veel luisterplezier.

Post Punk / Punk / Rock