Comeback album voor TLC

Comeback album voor TLC

2017-07-14 07:00:00 • 2 min lezen

Dance / Hiphop / R&B
6,5

TLC - TLC

No Scrubs is waarschijnlijk dé grootste hit van de meidenband TLC. In 1999 scoorde ze wereldwijd nummer 1-hitnoteringen met deze hit en uiteindelijk zou het trio een slordige 60 miljoen albums verkopen. Nu, 15 jaar na het einde van deze meidengroep is daar dat verrassende comeback album dat de naam TLC heeft meegekregen.

Label : Cooking Vinyl

Een crowdfuncing actie maakte dit album mogelijk
De drie meiden Tionne T-Boz Watkins, Lisa Left Eye Lopes en Rozonda Chilli Thomas (TLC is de samenvoeging van een letter van elk lid) vormen het stoere, pittige trio TLC en kennen binnen de R&B, soul en hip-hop eind jaren ’90 grote successen. Naast het al genoemde ‘No Scrubs’ zijn nummers als ‘Waterfalls’ en ‘Unpretty’ ook twee hits die waarschijnlijk door iedereen meegezongen kunnen worden. In 2002 is daar het tragische auto-ongeluk waarbij Lisa om het leven komt en uiteindelijk wordt het vierde album wel uitgebracht maar het succes niet kan evenaren. Nu vijftien jaar later is daar een comeback album dat tot stand is gekomen door een crowdfunding-actie.

Samples van Earth Wind & Fire en Boney M…..
Al snel wordt duidelijk dat die ooit zo spitsige, stoere sound van het trio geen nieuw leven ingeblazen gaat worden. Bij de opener ‘No Introduction’ zingen de beide dames “No we don’t need no introduction
No we don’t need no instructions / Yeah we’ve already paved the way / And we don’t got no time to play
” waarbij duidelijk wordt dat ze wel érg op ooit verkregen roem en glorie teren. Het vervolg met ‘Way Back’ (het enige nummer waar Snoop Dogg aan meewerkte) is daarentegen wél stoer en zit simpelweg goed in elkaar met een heerlijk ritme. Vervolgens komen wij het twijfelachtige ‘It’s Sunny’ waarin delen van Boney M’s hit ‘Sunny’ en een blazerssample van de wereldhit ‘September’ van Earth Wind & Fire. De overige acht nieuwe nummers zouden waarschijnlijk geen airplay krijgen als de naam TLC er niet aan gekoppeld zou zijn. Overigens wordt er bij ‘’Aye MuthaFucka’ nog wel een geslaagde poging gewaagd om het niveau wat op te krikken. De plaat wordt verder volgemaakt met zes geremasterde versies van nummer uit weleer en hoe kan het ook anders; ‘No Scrubs’ is de plaat die het langst beklijft.

Het moest hét comeback album zijn van TLC; terug naar het oude succes, gevoed door weemoed en zonder onderlinge twisten. Behoudens ‘Way Back’ doen de dames meer afbreuk aan hun reputatie en wordt de herinnering aan die stoere meidenband wat minder krachtig. Ook het ontbreken van een aansprekende producer (Babyface in het verleden) speelt hier een rol in. Ik luister nog een keer naar ‘No Scrubs’ want het naamloze album voldoet niet aan de hooggespannen verwachtingen, al zullen de echte, trouwe fans hier anders over denken. Veel luisterplezier.

Dance / Hiphop / R&B