2015-02-27 07:00:00 • 3 min lezen

To Kill A King - To Kill A King

To Kill A King – To Kill A King

Label: Xtra Mile Recordings

Eindoordeel: 7/10

Onbezorgd

In het genre ‘onbezorgde en prettig in het gehoor liggen alternatieve pop’ kan ook dit tweede volledige album van de Londense band To Kill A King worden toegevoegd. Zwevend ergens tussen Mumford & Sons en een meer sobere Bastille leveren de Britten met ‘To Kill A King’ een uiterst vermakelijk en lichtvoetig werkje af waarin de songs onderling voldoende variatie kennen om een vol album lang te blijven boeien. Van folky tot fuzzy, van hoempa tot hosanna, alles gespeeld met een soort van aanstekelijke blijdschap die het zeer goed zou doen op de zomerse festivalweides.

Pretentieloos

De muziek hier is pretentieloos en pretendeert ook niets anders dan dat te zijn. Daar zit een zekere charme in voor de meer casual listener maar voor de luisteraar die iets meer bite in zijn/haar muziek wil is dit wellicht niet de plaat. Daarvoor zijn de liedjes net niet memorabel genoeg en de productie ook net iets te luchtig. Hetgeen overigens niet wegneemt dat dit een zalig achtergrondmuziekje is waarbij niemand zich echt beledigd zal (en kan!) voelen. Misschien dat een wat meer rockende song als ‘Grace At A Party’ de wenkbrauwen van moeders iets zal doen fronzen, maar dat is het dan ook wel. Voor de rest zul je hier eigenlijk niets horen wat je niet al eens op een andere plaat van hetzelfde type zou hebben gehoord. ‘Een leuk bandje’, dat was eigenlijk wat bleef hangen na de luisterbeurten die ik de CD gaf.

Big Time

Ik kan me levendig voorstellen dat To Kill A King op de podium een waar, blij feestje is en dat de energie van deze muziek daar ook wat beter tot z’n recht zal komen dan op zoiets als een CD. Muziek, voor mij, mag wel een beetje om bloed, zweet en tranen gaan, maar To Kill A King klinkt zo onbezorgd dat het bijna verdacht is. Daartegenover staat dat ik hier dan weer niets heb kunnen ontdekken wat naar ‘gemaaktheid’ riekt. Dit bandje meent zondermeer wat ze doet. Of dat een plaat voor de jaarlijstjes oplevert moet een ieder voor zichzelf uitmaken, maar dat het een aangenaam verpozen is met To Kill A King staat buiten kijf. Geproduceerd door Mark Crew (die ook de laatste Bastille produceerde) lijkt het erop dat deze band op de big time mikt. Het zou ze met dit album zomaar eens kunnen lukken.

Eindoordeel: 7/10