2015-06-13 07:00:00 • 9 min lezen

Todd Tobias – Tristes Tropiques

Todd Tobias – Tristes Tropiques

Label: Tiny Room Records

Eindoordeel: 7/10

Daar bovenop die berg

Met een tracklist die leest als de menukaart bij een Indiaas restaurant, levert Guided By Voices-producer Todd Tobias zijn nieuwste solo-release af. Bedoeld als soundtrack bij de verhalen uit de oudheid over verdwenen (en verdwijnende) civilisaties, is dit volkomen instrumentale album meer een sfeerbeeld dan een CD vol met songs. In de verte doet het wat dat betreft denken aan het tweede gedeelte van het album ‘Gone To Earth’ van David Sylvian, omdat het flarden van melancholische melodieën zijn die hypnotiserend herhaald worden zonder tot een duidelijke conclusie te komen. Alsof je bovenop de hoogste bergtop in de Himalaya zit, met je ogen dicht, en je luistert naar de geluiden die van ergens heel ver beneden hun weg naar boven vinden. Soms duidelijk hoorbaar, soms in de verte weggemoffeld.

Mystiek in de tropen

Er zit een zekere mystiek in deze wijze van aanpak, alleen vraagt het van je als luisteraar dat je er de tijd voor neemt. Het gevaar van dit soort ambient muziek is namelijk dat ze, met het grootste gemak, aan elke van de twee kanten van het kwaliteitsknipmes kan vallen. De ene kant die van de muzak, de andere die van de soundscape. En er zit een duidelijke distinctie tussen die twee, mits je er met je aandacht bij bent. ‘Tristes Tropiques’ valt, gelukkig voor z’n creator, meestentijds aan de goede kant van het snijvlak. En terwijl sommige passages spannend en intrigerend zijn in hun mysterieuze anonimiteit, glijden andere passages wat sneller langs je heen. En misschien heeft Tobias dat wel expres zo gedaan om je als luisteraar iets meer inzicht te geven in de aard van de verdwenen volkeren. Het is in elk geval een intrigerende muzikale reis die je doet afvragen hoe dit zou klinken als je het zou luisteren terwijl je het gelijknamige boek van de Franse antropoloog Claude Levi Strauss zou lezen waarop Tobias zijn klanken heeft gebaseerd.

Er voor in de stemming zijn

Zoals dat echter zo gaat met een ambient plaat is het uiteindelijk maar de vraag hoe vaak je naar dit werk terug zult keren. Het onderscheidende karakter van de nummers hier is immers vrij subtiel waardoor actief luisteren vereist is. Ik kan me indenken dat dit zalige muziek is om op te mediteren bijvoorbeeld, maar minder geslaagd als sfeermaker of als plaat waar je eens even lekker je tanden in zet. En dat is geen kritiek op dit werk, hooguit bedoeld om aan te geven in welke stand je als luisteraar moet staan om dit optimaal tot je te kunnen nemen. Tobias heeft er in ieder geval hoorbaar tijd en liefde in gestoken en op zijn manier een ode gebracht aan de civilisaties die niet meer onder ons zijn. Laten we voor hem hopen dat dit album een meer hoopvol lot beschoren zal zijn.

Dynamic Range Value: DR9

Eindoordeel: 7/10