Tolouse Low Trax - Jumping Dead Leafs

Label : Bureau B

2020-09-25 07:00:00 • 3 min lezen

Dance / Electronic
8

Tolouse Low Trax - Jumping Dead Leafs

Jumping Dead Leafs is het vierde album van Tolouse Low Trax, de artiestennaam die de Duitser Detlef Weinrich als monniker gebruikt voor dit soloproject. Al jarenlang beweegt hij zich in de wereld van de trance, de Kraut en een breed spectrum van de elektronische muziek. Combineer zijn ervaring met de culturele en muzikale voedingsbodem die Duitsland is voor dit genre en de verwachtingen zijn dan toch weer hoog bij een nieuwe release.

Repeterende en pulserende beats
Vanaf de eerste noten wordt duidelijk dat de Duitser een wat klinisch, minimalistisch geluid nastreeft waarbij het woord ‘repeterend” centraal staat; ‘inverted Sea’ heeft meteen die pulserende beat en de vrijwel onverstaanbare woorden geven het nummer een wat psychedelisch karakter mee. Die lijn wordt gaandeweg doorgetrokken door de man die overigens ook deel uit maakt van Kreidler. Mooi en sprekend voorbeeld is het ruim zeven minuten durende ‘The Incomprehensible Image’, dat zich op een lome beat voortsleept en waar de repeterende beat de kern is. Ook hier hanteert Weinrich gesproken, loze woorden als verfraaiing evenals wat samples die hier een wat tribal karakter hebben.

Hypnotiserend
‘Milk In Water’, ‘Sales Pitch’ en ‘Berrytone Souvenir’ krijgen hun gezicht door dat repetitieve, industrieel achtige geluid en het zijn de samples die voor de nuances zorgen. Het album vormt één coherent geheel van 38 minuten, waarbij alleen de korte soundscape ‘Pulse Skit’ een uitzondering vormt. Overigens gebruikt Weinrich ook een minimum aan apparatuur; één MPC, wat synths en een mixer, maar evengoed is het eindresultaat verbluffend. De laatste vijf en halve minuut van dit album zijn gereserveerd voor de afsluiter ‘Sales Pitch’ waarbij Weinrich nog ons nog één keer meeneemt op die muzikale trip die ondanks het minimalistische karakter heerlijk aanstekelijk en hypnotiserend werkt.

De kernwoorden zijn op Jumping Dead Leafs “repeterend” en “minimalistisch” maar verder is het album een heerlijk instrumentaal avontuur voor elke liefhebber van elektronische muziek. Je kunt er 38 minuten volledig mee uit je dak gaan op de dansvloer op die alsmaar terugkerende ritmes die heerlijk klinisch en industrieel klinken en waarbij de samples de muzikale elektronische versiering vormen. Veel luisterplezier.

Dance / Electronic