2016-06-28 07:00:00 • 9 min lezen

Tom Odell - Wrong Crowd

Label : Columbia Eindoordeel : 8

Tom Odell was één van de verrassingen in het popjaar 2013. Zijn debuut Long Way Down kreeg lovende kritieken en was een groot succes. Nu is daar de opvolger Wrong Crowd waar menigeen reikhalzend naar heeft uitgekeken.

Tom Odell wordt toegevoegd aan een illuster rijtje Odell brak eigenlijk  in 2012 door tijdens een optreden bij Jools Holland. De blonde singer/songwriter bracht kort daarna zijn EP Songs From Another Love uit en hij won de BRITs’ Critic’s Choice Award, waar hij aan het lijstje Adèle en Florence & The Machine werd toegevoegd. Niet de minste zullen we maar zeggen. In Nederland scoorde de Brit, die aan de Brighton Institute of Modern Music studeerde, een hit met de single ‘Another Love’.

Catchy songs, singer/songwriter maar ook R&B invloeden Op zijn nieuwe plaat draait eigenlijk alles om de liefde; het verlangen naar die andere persoon, de liefde maar evengoed ook het verlies. Opener en titelsong klinkt lekker. Wat Electro-invloeden, Odell die zijn wat donkere stem laat gelden, een stevige beat en je hebt een ideale opmaat naar meer. Single ‘Magnetised’ is een meer dan geslaagd uitstapje van deze sympathieke singer/songwriter. De dance-beat, het catchy refrein en de muzikale slingers zorgen ervoor dat we een misschien nog wel onbekende kant van Odell zien. Na deze up-beat opening van het album verrast Odell ons met ‘Concrete’. Het met R&B doorspekte nummer is erg sterk en Odell laat een vocaal sterk staaltje horen dat ons doet denken aan de kopstem zoals we die van Prince kennen.

Songs à la Billy Joel Tom Odell wordt vaak in het spectrum van singer/songwriter geplaatst. Ook op Wrong Crowd komen we weer enkele pareltjes tegen die inderdaad recht doen aan de classificatie. Op het ingetogen ‘Sparrow’ klinkt hij breekbaarder als nooit tevoren en bij de piano-ballad ‘Still Getting Used To Being On My Own’ à la Billy Joel is de kans op kippenvel aanwezig. Het door de strijkers nog extra geaccentueerde romantische upbeat ‘Silhouette’ is waarschijnlijk de nieuwe hitsingle in de dop. Met de prachtig doordringende en gevoelige piano-ballad ‘Jealousy’ weet Odell waarschijnlijk de laatste twijfelaar om te krijgen en bij de heerlijk introverte afsluiter ‘Somehow’ druipt het talent werkelijk uit de speakers.

Eindoordeel Tom Odell bewijst met Wrong Crowd geen eendagsvlieg te zijn. Een zeer afwisselend album met pakkende songs voorzien van goede teksten. Naast typische singer/songwriter songs bewijst hij dat hij ook eigentijdse popsongs kan produceren. Toch moeten we een kanttekening maken. Het reguliere album sluit af met het eerder genoemde ‘’Somehow’ terwijl de “deluxe”-versie een viertal bonustracks kent. En juist daar wringt het want ook die vier nummers zijn het reguliere album waardig. Vooral nummers als ‘Entertainment’ en het met een zweem van soul omgeven ‘I Thought I Know What Love Was’. Deze recensent adviseert om de uitgebreidere versie aan te schaffen. Veel luisterplezier.

Tom Odell Live: 16 & 17 november : Tivoli, Utrecht