Tom Petty – Wildflower and All The Rest

Label: Warner

2020-10-17 07:00:00 • min lezen

Pop / Rock / Singer-songwriter
8

Tom Petty – Wildflower and All The Rest

Tom Petty behoort tot een van de legendarische poprock muzikanten van Amerika. Samen met the Heartbreakers wisten ze een heerlijke rocksound te maken, al had Tom Petty ook wel eens de ruimte nodig om zelf een solo plaat te kunnen maken. De singer-songwriter kennen we van de hit Free Falling, en Running Down A Dream van het Full Moon Fever album. Het album dat hierop volgde was Wildflower, een juweeltje zonder hits. Nu Tom Petty 3 jaar geleden overleed kreeg het album een remix met songs die op de plank zijn blijven liggen.

Tom Petty wist met dit album een prachtig akoestisch gitaren album te maken. ‘Only A Broken Heart’, ‘Don’t Fade On Me‘, ‘It’s Good To Be King’ of het titelsong Wildflowers zijn juweeltjes in de popmuziek. Songs waar Dylan en Harrison graag aan bijdroegen. Alleen Rick Rubin wist Petty in de richting te krijgen die bij hem past. Het was dan ook een een succes voor Rubin en later de opening om de American Recordings voor Johnny Cash te mogen doen. Dit was dan ook met de begeleidingsband van en met Tom Petty. Overigens is de plaat met the Heartbreakers gemaakt, al moest het een solo album voorstellen. Maar het ging om de volledig eigen inbreng. Met ‘Honey Bee’ komen de elektrische gitaren weer naar boven en is het een good old Heartbreakers song.

Met dit deluxe exemplaar is het niet vreemd dat er een deel van plank leeggehaald wordt om de prachtige songs van Petty opnieuw te beluisteren. Wildflowers met Ringo Star on drums als demo track, Live Flowers waarbij een collectie van de Petty songs live wordt gespeeld. En de home -recording songs waarbij de man zich achter een piano of gitaar de songs tot zich neemt. Het zijn intense singer-songwriters songs die er toe doen.

Rod Stewart kreeg de eer om op zijn album A Spanner in the Works het nummer ‘Leave Virginia Alone’ op te nemen, al is deze thuis taken net zo mooi. Het liedje over zijn vriendje van school ‘Harry Green’ is mooi klein gebleven en ‘Hope You Never’ kennen zoals de andere afvallers delen die we in de uiteindelijk opgenomen songs terug horen. Deze versies zijn mooi en goed opgenomen om alsnog volwaardig uit te brengen en er van te genieten.

Pop / Rock / Singer-songwriter