Tones And I - Welcome To The Madhouse

Label : Atlantic

2021-07-23 07:00:00 • 8 min lezen

Pop
8

Tones And I - Welcome To The Madhouse

Eindelijk is dat langverwachte album van de Australische Tones And I dan daar. Het heeft de titel Welcome To The Madhouse meegekregen; hiermee wil Toni Watson uiting geven aan de soms wat eigenzinnige teksten en klankkleuren die we op dit album terug zullen gaan vinden.

Die ene wereldhit
Opvallend is dat die ene, gigantische wereldhit 'Dance Monkey' niet op de reguliere uitvoering van dit debuutalbum terug te vinden is. Juist dat nummer, dat zowel op Spotify, Shazam en YouTube zo’n beetje alle records brak en bij iedereen tot het haast irritante toe in het collectieve geheugen gegrift staat, ontbreekt maar is wel op de “deluxe”versie terug te vinden. Overigens verwijst de Australische op haar geheel eigen wijze nog een keer naar deze hit in het catchy ‘Westside Lobby’ als ze zingt : “But my song went number one in over thirty fucking countries / And I'm sorry if that offends you, my dear (Ha-ha)”.

Catchy en uptempo
De Australische singer/songwriter Toni Watson, die enkele jaren geleden nog haar brood verdiende als straatartiest, laat een persoonlijke ondertoon onder de vrolijke klinkende nummers horen en stelt zich zo nu en dan kwetsbaar op; niet zo zeer qua melodie want bijna alles is uptempo maar wel in haar teksten. De catchy singles ‘Won’t Sleep’, ‘Fly Away’ en ‘Cloudy Day’ vinden we wel terug op Welcome To The Madhouse en natuurlijk is dat kenmerkende stemgeluid toch wel een uniek wapen. Het album opent overigens met de titelsong dat een lekker stuwende beat kent en waar ze ons als het ware waarschuwt voor wat komen gaat. (“Welcome to the madhouse/ You've never seen a place like this before”). Met ‘Just A Mess’, ‘Child’s Play’ en elektronisch georiënteerde ‘You Don’t Know My Name’ houdt Toni er de vaart goed in.

Koor
Naast de uptempo nummers is er vooral in de rustigere nummers voor wat zelfreflectie. Bij ‘Lonely’ zingt ze bijvoorbeeld over het alleen zijn terwijl je op Social Media alleen maar vrolijke foto’s terug vindt. Over het algemeen hebben alle nummers een wat elektronisch karakter en horen we nergens akoestische elementen terug. Ook het met R&B doorspekte ‘Sad Songs’, waar we zelfs een koor op de achtergrond horen, heeft een wat donkere ondertoon. Met afsluiter ‘Bars (RIP T)’ is daar eigenlijk het enige bijzondere en verrassende nummer waarbij Toni Hip-Hop en Rap combineert waardoor ineens de aandacht er weer is.

Welcome To The Madhouse is een geslaagd debuutalbum geworden maar in zijn algemeenheid iets te kleurloos om echt in je geheugen gegrift te worden. Wel knap dat Toni onder al die catchy deuntjes zich kwetsbaar op durft te stellen en ons laat weten dat het leven niet altijd zo rooskleurig is. Absoluut positieve uitspringers zijn ‘Westside Lobby’ en ‘Bars (RIP T)’. Naast de regulier uitgave is er dus ook nog een “deluxe”-versie met 6 extra tracks waaronder die wereldhit ‘Dance Monkey’. Veel luisterplezier.

Pop