2014-09-28 07:00:00 • 3 min lezen

Tony Bennet & Lady Gaga - Cheek To Cheek

Tony Bennet & Lady Gaga – Cheek to Cheek Label: Columbia/ Universal Eindoordeel: 8

Afgelopen week gaf Lady Gaga (28) een weergaloze show in de Ziggo Dome en liet Pharrel Williams ver achter haar. Die week deed ze dat ook in Brussel. Hier trakteerde de ster onze zuiderburen met een openlucht promo concert voor haar nieuw album met Tony Bennet.

Tony wie? Zal menig iemand zeggen. Tony Bennet is de jazz verteraan die nog leeft. In de schaduw van Frank Sinatra volgde een zanger die veel muzikanten inspireerde door zijn laid-back jazz songs. Inmiddels is de man 88 jaar en zong al vanaf zijn tienerjaren, toen hij in het Amerikaanse leger (WOII) in een militaire band speelde. Hij werd ontdekt door Bob Hope en veranderde zijn naam in Tony Bennet. Tony beleefde gouden tijden in de jaren 50, 60 en 70. Deze tijden kende een keerzijde in de jaren 80 en 90 waardoor hij in diepe crisis belandde. De MTV unplugged sessies gaf hem een kans en hierdoor kwam Tony uit de vergetelheid. Het album werd een succes en zijn carrière kreeg dezelfde input als Leonard Cohen. In Amerika is Tony groter dan Cohen, omdat de jazz, met of zonder orkest een grotere populariteit kent. Zijn naam mag gerust in het rijtje van Barbera Streisand, Leonard Cohen en Barry Manilow worden gezet. Top muzikanten, goede stem en een levenservaring in de muziek wat voor weinig is weggelegd.

Als we het over een cross overalbum hebben, mag dit er zeker een zijn. Jong en oud, hedendaagse pop meets old 50’s ga zo maar door. Tony bracht de albums Duets I en II twee jaar geleden uit. Amy Winehouse, Micheal Buble en Norah Jones passeerden de revue. Lady Gaga tekende voor het nummer “The Lady Is A Tramp” en dit smaakte naar meer. “Cheek to Cheek” is het cover album dat er nu ligt. Prachtige liedjes om de dag mee af te sluiten bij kaarslicht en een wijnje, of je zondag ochtend mee te starten. Lady Gaga heeft haar outfit en haarstijl geheel weer aangepast en qua muzikaliteit komt haar stem op dit album meer dan goed tot haar recht. Misschien nog wel beter dan op haar eigen cd’s. Paul Horn en Joe Lovano zijn als blazers sectie ingehuurd. Songs van Cole Porter (“Anithing Goes”en “Everytime we Say Goodbye”), Irvin Berlin (“Cheek to Cheek” en “Let’s Face the Music and Dance”), Duke Ellington (“Don’t Mean That Thing”).

Op de extra- deluxe versie zijn meerdere songs (7) te vinden dat zeker de moeite waard is om die aan te schaffen.