Braziliaanse klanken op nieuwe Too Slow To Disco

2018-05-04 07:00:00 • 2 min lezen

Dance / Disco / Funk / Latin / Soul
7,5

Too Slow To Disco Brasil (various artists)

Met de zomer in aantocht is de release van een nieuw album uit de serie Too Slow To Disco goed nieuws. Voor de samenstelling van deze nieuwe compilatie hebben ze de Braziliaanse superster Ed Motta weten te strikken.

Label : HDYA / Too Slow To Disco

Soul, Funk en “Black Music
De Too Slow To Disco albums hebben de afgelopen jaren een grote schare volgers opgebouwd en vinden hun weg naar diverse Clubs. Basis voor deze compilatiealbums is de muziek uit de jaren ’70, toen labels als Staxx en Motown hoogtijdagen vierden. In die tijd maakte de soul, funk en “black music” furore. Voor deze nieuwe release zocht men invloeden uit het gepassioneerde, warmbloedige en sensuele Zuid Amerika die ook binnen de scope van soul, A.O.R. (Adult Orientated Rock) en funk passen. En wie kan een betere keuze maken dan ‘The Colossus Of Rio”, oftewel de beroemde Braziliaanse artiest Ed Motta. “Ed, it’s Germany calling… Man, we need your mind, your taste, and your style… are you up for curating a history of Brazil’s finest adult-orientated for the Too Slow to Disco crowd?”“Sure thing, I’d love to!” En natuurlijk verleende Motta zijn medewerking.

Floorfiller

Deze “Braziliaanse” versie in deze TSTD-serie is er één met 19 tracks met artiesten die voor ons niet altijd erg bekend in de oren klinken. Bij namen als Cassiano, Carlos Bivar en Geson Oliveira & Luiz Ewerling is waarschijnlijk niet meteen herkenning maar in Zuid Amerika zijn dit écht gevestigde namen. Zonnige soul met een vleugje Samba horen door het hele album door met tracks als ‘Copacabana Sadia’ van Junior Mendes en ’Clarear’ van Roupa Nova. In de categorie “silky soul” is daar bijvoorbeeld Biafra met het nummer ‘Leão Ferido’ en ook ‘Toda Manhã Brilha o Sol’ van Luncinha Turnbull is een logische keuze. Zo brengt Motta een variatie aan Zuid Amerikaanse artiesten samen op één album. De afsluiter ‘Atlantida’ van Rita Lee & Roberto is een onvervalste floorfiller.

Deze editie van Too Slow To Disco is wederom geslaagd. Zuid-Amerikaanse muziek is hier nog steeds een soort van Nichemarkt en dit compilatiealbum brengt dit genre weer wat dichterbij. Uitermate geschikt voor het clubcircuit maar ook voor een zomerse BBQ achter in de tuin. Veel luisterplezier.

Dance / Disco / Funk / Latin / Soul