TORRES - Thirstier

Label : Merge Records

2021-08-15 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Rock
8

TORRES - Thirstier

Thirstier is het vijfde album van de Amerikaanse muzikante Mackenzie Scott die wij beter kennen als TORRES. Haar vorige album stond min of meer in het teken van de gevonden liefde en dit album wordt getekend door de stabiliteit van die relatie met de beeldende kunstenaar Jenna Gibson.

Hit-in-de-dop
TORRES komt vliegend uit de startblokken en met het lekker rockende en wat grunge klinkende ‘Are You Sleepwalking?’ plaatst de Amerikaanse haar vingerafdruk en licht een tipje van de sluier op want gaandeweg horen we naast gitaren toch ook wel wat synths. Vervolgens trekt ze die lijn door en met de hit-in-de-dop ‘Don’t Go Putting Wishes In My Head’ en horen we haar openlijk de liefde verklaren aan beeldend kunstenaar Jenna Gibson die verantwoordelijk is voor de opvallende albumhoes.(“For a while, I was sinking / But from here on out / I swear I'm swimming”). Check ook zeker even de bijbehorende video. Maar Mackenzie laat op Thirstier horen dat haar veelzijdigheid de afgelopen jaren alleen maar verder is ontwikkeld en dat ze als geen ander in staat is een bepaalde dynamiek uit haar nummers te laten vloeien. ‘Constant Tomorrowland’ klinkt dan nog wel enigszins vrijblijvend maar ‘Drive Me’ is één van de meest opvallende nummers op dit vijfde album;  daar waar we het ene moment nog een aardige dosis dissortion horen is er op het andere moment soepele Indie-rock.

Ook intiem en breekbaar
We wisten al dat de Amerikaanse een erg goede stem heeft en dat bewijst ze op dit album wederom want haar stem draagt het album. Luister ook maar eens naar het zeer intieme ‘Big Leap’, over een bijna fataal ongeluk van een geliefde waar we Torres misschien wel breekbaarder dan ooit horen. Ook de titelsong begint erg ingetogen om wat later toch te ontbranden en eigenlijk horen we hier in een kleine 3 minuten precies datgene waartoe de Amerikaanse in staat is. Verder verklaart ze ook hier nogmaals haar op dit moment onbegrensde liefde (“The more of you I drink, the thirstier I get, baby”). Al eerder waren de synths hoorbaar maar altijd was daar wel die aangenaam schurende elektrische gitaar. Op ‘Kiss The Corners’ trekt ze voor de eerste keer echt de elektronische kaart en zorgt daarmee echt voor een verrassing. Maar natuurlijk zijn de gitaren uit de openingstrack nooit ver weg en karakteriseren nummers als ‘Hug From A Dinasaur’ met een mooi “call-and-response”-deel, ‘Hand In The Air’ dat lekker recht-toe-recht -aan is en afsluiter ‘Keep The Devil Out’ kunnen we ook rustig vermelden.

Thirstier is weer een nieuw hoofdstuk in het muzikale boek dat TORRES aan het schrijven is en het klinkt weer net anders dan de voorgaande vier albums. Mackenzie Scott blijft zich ontwikkelen maar met dit album lijkt de definitieve doorbraak toch absoluut tot de mogelijkheden te behoren. Het album brengt een meer dan aantrekkelijke dosis energie en dynamiek en met dit nieuwe album bewijst de New Yorkse een blijvertje te zijn. Een meer dan fijn album. Veel luisterplezier.

Indie / Rock