Pop / Rock
7,5

Toto - 40 Trips Around The Sun

In 1978 was daar het titelloze debuutalbum van Toto, de Amerikaanse rockgroep die uit zou groeien tot een van ’s-Werelds meest toonaangevende en best verkopende bands aller tijden.

Label : Columbia

40th anniversary album en tour
In de beginperiode van de band bestond de band uit Bobby Kimball (zang), Steve Lukather (zang, leadgitaar), David Paich (zang en keys), David Hungate (basgitaar), Steve Porcaro (keys) en diens broer Jeff Porcaro (drums). In de 40 jaar dat de band bestaat veranderde de samenstelling met regelmaat en kende Toto zijn grootste hits in nummers als ‘Rosanne’, ‘Africa’ en Stop Loving You’.In 2014 was daar het laatste échte studioalbum Toto XIV van de band. Anno 2018 tourt de band wederom de wereld rond met 40 Trips Around The Sun Tour en toevallig of niet is dat ook de titel van de verzamelaar die onlangs uitkwam.

Drie nieuwe tracks
Opvallend aan deze verzamelaar is dat de nadruk ligt op de muziek dit afkomstig is van de albums tot en met Kingdom of Desire uit 1993. Ter ere van het 40-jarig bestaand van de band is daar nu deze verzamelaar én een wereldtournee. De zogenaamde “Core Toto members”, Steve Lukather, David Paich, Steve Porcaro, Joseph Williams gingen vorig jaar de studio in om nieuw materiaal op te nemen maar ook om eerder werk te remasteren. Dat alles vind je nu dan ook terug op deze dus toch wel speciale verzamelaar. De drie nieuwe tracks hebben onmiskenbaar het Toto-DNA en vullende overige 14 tracks moeitelook aan. Naast ‘Alone’ kent ‘Spanish Sea’ qua diepgang overeenkomsten met ‘Africa’ en is ‘Struck By Lightning’ een onvervalste Toto rocksong.  Het overige materiaal van dit album is dus bekend. Naast de grootste hits is er ruimte voor de hartverscheurende rockballad ‘I Won’t Hold You Back’ en het wonderschone ‘I’ll Be Over You’. Verrassend is het instrumentale ‘Jake To The Bone’ (afkomstig van Kingdom Of Desire) te noemen en ook een nummers als ‘Stranger In Town’ en ‘Afraid Of Love’ zijn geen standaardmateriaal voor een verzamelaar in de zin van een “best of”. ‘Georgy Porgy’ en ‘99’ zijn dat natuurlijk wel.

Het is niet te doen om een verzamelaar samen te stellen die recht doet aan de muzikale weg die Toto in veertig jaar heeft afgelegd. Veel meer moet 40 Trips Around The Sun gezien worden als een ode of misschien wel terugkeer naar daar waar de roots van de band liggen. Ook tijdens de gelijknamige huidige tour ligt de nadruk op de periode tot de jaren ’90. Kortom, voor de verzamelaar een must-have vanwege het nieuwe materiaal en voor elke muziekliefhebber die (nog) geen compilatiealbum van Toto in de kast heeft staan een mooie kennismaking. Het album is wel fraai vormgegeven met een mooi boekje met alle songteksten. Veel luisterplezier.

Toto Live:
17 maart : Ziggo Dome, Amsterdam (uitverkocht)
18 maart : De Vorst, Brussel