2015-04-01 07:00:00 • 10 min lezen

Toto - XIV

Toto – XIV Label: Frontier Eindoordeel: 8

De Toto fans hebben er lang op moeten wachten, maar nu is die er dan toch. Het album “XIV” is sinds “Falling In Between” ui t 2006 weer een volledig Toto album sinds lange tijd. De bandleden verschijnen op allerlei albums als gast muzikant, solo of als side project. Maar het album is weer als vanouds goed te noemen. De progressieve rock viert weer hoogtij bij deze heren, daar waar men ooit mee begon en goed in zijn. De voormalige Boz Scaggs / Steely Dan bandleden leverden hun bijdrage op topalbums. Zo waren ze de “huisband” van Michael Jackson’s “Thriller” en “Bad” albums. Zelf brachten ze top albums uit waaronder “IV” met “Rosanna” en “Africa” en “Seven” met de hits “Stop Loving You” en “Pamala”.

Met dit album zien we dat drummer Simon Philips vervangen is wegens zijn eigen keus om meer aan andere projecten deel te nemen. Keith Carlock is de vervanger die men kent van Steely Dan. Helaas is bassist Mike Porcaro op 15 maart jl. overleden aan ALS. In 2010 werd gestart met een reunie om geld in te zamelen voor Mike. Zijn broer Jeff is nog steeds de drummer en Steve Lukathur en David Paiche zijn nog van de partij. Zelfs originele bassist Dave Hungate heeft zijn instrument weer uit de kast gehaald om de heren bij te staan. Met Joseph Williams wederom op zang is Toto nu een combinatie van hun succesperiode en de originele line up.

Steve Lukathur laat de progrock direct klinken in “Running Out”. Hierbij geeft hij al een statement dat Toto toch ook een rock-act is. “The Little Things” is dan ook een van de weinige zoetsappige pop ballades op dit album, daar waar de band grote hit successen mee had. Tijden veranderen en men keert terug naar de basis van Toto; catchy (prog) rocksongs als “Burn”, “Holy War” en “21 Century Blues”. Het “Chinatown” is een nummer wat als het ware een potpourri is van alles wat men in het verleden heeft gemaakt. Pakkende piano stukjes van “Panama”, stevig rock accoorden die uit “Stop Loving You” en “Hold The Line” komen, refreintje van “Africa”. Zoals een prog-rock act betaamd wordt het album afgesloten met een lang nummer. “Great Expectations” is een prima afsluiter voor dit album. Vol rock en tempowisselingen en vertrouwd zanggeluid. Graag willen we dat het volgende album volledig met dit soort nummers gevuld gaat worden. Ondanks dat het wat vlak klinkt is dit voor veel Toto fans het wachten waard. Men kan gerust de komende maand de band gaan bezoeken.

30 mei Ziggo Dome te Amsterdam 31 mei Muziek Centrum te Enschede