Engelstalig debuut Paying The Birds To Sing van Noorse duizendpoot Tove K

2017-03-10 07:00:00 • 3 min lezen

Jazz / Singer-songwriter
8

Tove K - Paying The Birds To Sing

Haar naam is Tove Kampestuen Heyerdahl en in thuisland Noorwegen is ze een bekendheid, niet in de minste plaats door haar acteercarrière. Nu is daar haar verrassende (Engelstalige) debuut onder de artiestennaam Tove K.

Label : Grappa / PIAS

Nu is daar dat Engelstalige debuut
De inmiddels 44-jarige Noorse Tove Kamepstuen Heyerdahl is in haar thuisland bekend van haar rollen in diverse Noorse series zoals Meglerne, Soria Moria en diverse tv-optredens. Ook heeft ze al enkele albums in haar moederstaal uitgebracht en is Paying The Birds To Sing haar Engelstalige debuutalbum. Het is een persoonlijk album geworden en is tot stand gekomen met behulp van Peder Kjellsby (FRIKO). Onder de artiestennaam Tove K brengt ze nu een album met fijne, lichtvoetige “easy-listening” nummers uit die voorzien zijn van een vleugje jazz waardoor het een gracieus geheel wordt. Naast Kjellsby maakt de top van de Noorse pop- en jazzmuziek zijn opwachting zoals Andreas Ulvo, Even Helte Hermansen en Kjetil Grande. Voor ons waarschijnlijk volstrekt onbekenden maar in Noorwegen gerespecteerde musici.

Stijlvol, verfijnd en charmant
Het album begint met de proloog ‘This Spring’, een soort muzikale kennismaking van nog geen minuut. Daarna maken we écht kennis met Tove en haar warme, sensuele stem. Met ‘Become You’ wordt meteen die intieme sfeer neergezet die het hele album zal aanblijven. Sfeervolle en dromerige melodieën, verpakt in smaakvolle composities die balanceren op de dunne lijn die soft pop van jazz scheidt. Een nummer als ‘Amen’ is aangrijpend en bij ‘Who Am I’ kruipt Tove onder je huid. Bijzonder is de gevoelige ballad ‘Save Me’, een debuut waarvoor de Noor Kjetil Grande zijn opwachting maakt. Al luisterend verplaats je jezelf al luisterend vloeiend van het ene mooie nummer naar het andere waarbij elk nummer van hoge kwaliteit is. ‘Berlin Air’ is misschien het meest poppy nummer terwijl ‘Who Am I’ nadrukkelijk jazzinvloeden kent. Afsluiter is het dromerige ‘This Spring’, een “reprise” op de proloog waarbij we haar charme als het ware nog één keer kunnen aanraken. In het bescheiden boekje is overigens dit de enige opgenomen songtekst.

Tove K blijkt een over een ongekend en voor velen nog onbekend talent te beschikken. Op dit Engelstalige debuut Paying The Birds To Sing bewijst deze Noorse over een uitzonderlijk aangename, innemende stem te beschikken. Dit album bestaat louter uit rustige, geraffineerde composities waarbij Tove muzikaal ondersteund wordt door ras muzikanten. We zijn benieuwd naar het vervolg en of deze Noorse duizendpoot  ook een andere genre aan gaat durven. Een plaat als goed gezelschap bij een glas wijn, als achtergrondmuziek bij een goed gesprek of simpelweg als luisterplaat. Een absolute aanrader. Veel luisterplezier!

Jazz / Singer-songwriter