Trace Mountains - Lost In The Country

Label : Lame O Records

2020-05-16 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Indie / Rock / Singer-songwriter
8

Trace Mountains - Lost In The Country

Twee jaar na zijn solo debuutalbum A Partner To Lean On is de Amerikaanse singer/songwriter Dave Benton terug met een nieuwe plaat. Na het ontbinden van de Indierock-band LVL UP koos Benton bewust voor een solocarrière met Trace Mountains als artiestennaam en onlangs was de release van zijn tweede album Lost In The Country.

“Ik weet niet wat ik anders moet doen”
De muzikale richting van de Amerikaanse singer/songwriter heeft niets met Country te maken ondanks dat de albumtitel iets anders zou kunnen suggereren. Hij kiest veel meer voor een Indie-rock sound én is een gitarist in hart in nieren. Vanaf de eerste noten van opener ‘Rock & Roll’ wordt je meegenomen in dit nieuwe muzikale hoofdstuk van Benton én het feit dat hij een echte singer/songwriter is. De essentie is meteen duidelijk als we hem horen zingen: ”It's all I got going / Don't know what else I'd do”. Het nummer heeft vaart en zijn aangename stemgeluid kent een prima balans met de band. Dit nummer ook wel het gevoel op dat je bij het geluid van The War On Drugs krijgt; ‘Me & May’ (over een verbroken relatie) is heerlijk om op weg te dromen en ‘Cooper’s Dream’ krijgt mede door de sterke baslijn een wat steviger karakter.

Muzikale vrienden
Op Lost In The Country staan ook enkele prachtige, ingetogen nummers zoals we van een singer/songwriter mogen verwachten. Het laid-back ‘Dog Country’ krijgt door de lapsteel een gevoelig Americana-karakter mee en de tweede stem van Susannah Cutler is de kers op de spreekwoordelijke taart. In dit nummer kijkt Benton terug naar zijn verhuizing van New York City naar Kingston, een klein plaatsje in Hudson Valley. Centraal op het album staat de titelsong, een absoluut magistraal nummer dat zich ergens op het snijvlak van Fleetwood Mac en War On Drugs bevindt. Benton nam dit album overigens op met een aantal bevriende muzikanten (Jim Hill, Greg Rutkin, Sean Henry en Susannah Cutler) om ook echt het geluid van een band te creëren. “I couldn't make this thing without them” zegt hij dan ook. ‘Fallin’ Rain’ is mooi door de sprankelende gitaren en met ‘Absurdity’ komen we bij het ander hoogtepunt van het album als Benton is nog maar eens wijst op welke invloed de hedendaagse technologie zoals smartphones op ons dagelijks leven heeft. Het psychedelische randje doet het hem.

De tien nummers hebben een speelduur van amper een half uur en dat is misschien het enige minpuntje aan dit album. Alle tracks hebben pakkende melodieën en Benton bewijst dat hij zich ontwikkeld heeft als songwriter sinds zijn Lo-Fi achtige debuutalbum. Zijn zorgvuldig geformeerde band is mede verantwoordelijk voor deze prima plaat. Veel luisterplezier.

Folk / Indie / Rock / Singer-songwriter