Heerlijk album voor Brits duo Tracyanne & Danny

2018-06-28 07:00:00 • 2 min lezen

70's sound / Alternative / Pop
8

Tracyanne & Danny - Tracyanne & Danny

Ver in de Schotse hooglanden in Edwyn Collins Studio werd dit titelloze debuutalbum van Tracyanne & Danny opgenomen. Tracyanne Campbell (Camera Obscura) en Danny Coughlan (Crybaby) bundelen hun krachten tijdens dit nieuwe project dat op Merge Records wordt uitgebracht.

Label : Merge Records

Tweestemmigheid
Bij opener ‘Home & Dry wordt de richting meteen bepaald; eerst horen we alleen de stem van Tracyanne die vervolgens door een aantrekkelijke melodie met kenmerken uit vervlogen tijden wordt omgeven en waarna we Danny Coughlan de tweede stem horen verzorgen. Vervolgens wordt alle registers opengetrokken bij het mierzoete maar o zo romantische ‘It Can’t Be Love Unless It Hurts’ dat herinneringen oproept aan de hit ‘Somethin’ Stupid’ van Robbie Williams & Nicole Kidman. Zo speelt het duo slim de tweestemmigheid uit, iets wat we op veel van de nummers voorbij horen komen. Luister maar eens naar tracks als ‘Deep In The Night’, het wat zweverige ‘Jacqueline’ en ‘The Honeymooners’. Toch is het geen “duet-album” zoals Tracyanne laatst in een interview aangaf: “It’s not a duet record. We’ve tried our best to marry our voices, songs, and melodies”.

Doo-Wop
Het is heerlijk om in die wat “vintage”-achtige sound meegenomen te worden waarbij we Doo-Wop voorbij horen komen, herinneringen aan Phil Spector en waarbij we ook zeker de Motown-invloeden niet mogen vergeten. Luister maar eens naar een track als ‘Alabama’ dat weer op een heerlijk country-melodie gestoeld is en waar de pedal steel voor de melancholie zorgt. Naast dit catchy nummer is het wat rustiger, folk achtige ‘2006’ misschien wel het andere hoogtepunt van het album waarbij Tracyanne nogmaals laat horen over een kristalheldere en puntgave stem te beschikken. Zo blijft dit Britse duo verbazen door de aangebrachte variatie. Herinneringen aan Roy Orbison komen vanzelf bovendrijven bij het aanstekelijke Doo-Wop ‘Anybody Else’, terwijl ‘Cellophane Girl’ lekker uptempo is en ‘Jacqueline’ weer een onvervalste romantische tranentrekker.

Complimenten voor dit Britse duo. De tien nummers zijn sterk gearrangeerd om die “vintage” sfeer en bijbehorend geluid te creëren, waarbij gebruik wordt gemaakt van een rijk instrumentarium als strijkers, hoorns, de pedal steel maar ook bijvoorbeeld een accordeon. De melodieën, de stemmen, de sfeer, het  totaalplaatje dat klopt en brengt ons een aangenaam romantische plaat die ons meeneemt naar vervlogen muzikale tijden. Een fijne plaat. Veel luisterplezier.

70's sound / Alternative / Pop