2016-03-23 07:00:00 • 11 min lezen

Treetop Flyers - Palomino

Label: Loose Music Eindoordeel : 9

Zo nu en dan is daar dat album van ongekende schoonheid. Palomino van Treetop Flyers schaar ik tot deze categorie. Met hun interpretatie van folkrock, de muzikale harmonie en de sound die ze produceren brengen ze met Palomino één van de beste albums van dit nog prille jaar 2016.

De “sound” van deze Britse band is oer-Amerikaans  In 2012 werden de contouren van het succes al duidelijk; hun EP ‘Things Will Change’ met vier tracks zag het daglicht als voorbode op het prachtige debuut The Mountain Moves uit 2013. Opvallend is dat de band die typische “west-coast” sound heeft terwijl Londen hun thuisbasis is en de band in de persoon van Tomer Danan de enige Amerikaan kent. De band’s naam is enerzijds een verwijzing naar het nummer van Dylan maar anderzijds een verwijzing naar de piloten die in Vietnam vochten en de nickame “Treetop Flyers” kregen vanwege het vliegen op lage hoogte. Het geluid van de band moeten we zoeken in de hoek van de folkrock/alt-country en zal herinneringen oproepen aan het geluid van bijvoorbeeld CS&N uit de ’70-er jaren maar een vergelijking met Band Of Horses is ook niet vreemd. Gitaren en meerstemmigheid in optima forma en dat in een harmonieus geheel.

Het album ademt de sfeer van vervlogen tijden uit Palomino begint ijzerstek met ‘You Darling You’ dat prachtige herinneringen oproept aan de west Coast-muziek van CS&N en The Eagles en gaat over een huwelijk dat uiteindelijk geen stand houdt. Dit thema komt ook terug in ‘Sleepless Nights’, een ruim zes minuten durend nummer dat uitstekend gitaarspel laat horen en meerdere lagen kent. Na deze overweldigende opening gaat het tempo terug met de prachtige ballad ‘Lady Luck’. Het nummer wordt gedragen door het pianospel en de stem van Morrisson maar gaandeweg wordt het nummer op een even verrassende manier uitgebouwd. Meer rustig werk is bijvoorbeeld het stemmige ‘Never Been As Hard’ en ‘Fairytales & Lullabies’ waar de pedal-steel heerlijk “zingend” aanwezig is. Bij ‘Falling Back’ gaat het tempo weer wat omhoog en ook dit alt-country/folk/rock nummer ademt de sfeer van vervolgen tijden uit.

Nummers gaan over universele thema’s, zoals liefde en dood Op Palomino rijgt dit kwintet het ene na het andere muzikale kunststukje aan elkaar. Het iets ruigere en naar Americana neigende ‘It’s A Shame’ is ook een pareltje. Het typische, ietwat iele stemgeluid van Morrison en de muzikaliteit van de band tillen het album naar een hoog niveau. Overigens is het album in hun eigen Soup Studio in Londen opgenomen. Het ietwat psychedelische ‘Dance Through The Night’ (luister naar het middenstuk met een heerlijk orgel) roept misschien herinneringen op aan de muziek van Steely Dan. Het akoestisch gespeelde ‘St. Andrew’s Cross’ is door de meerstemmigheid en het alom aanwezige gevoel van pijn en verdriet vanwege het overlijden van Reid’s vader, zeer indrukwekkend en in al zijn eenvoudigheid één van de beste nummers van het album. Het swingende ’31 Years’ is een muzikaal eerbetoon aan een veel te jong overleden vriend waarmee de band nogmaals laat horen muzikaal binnen hun genre tot de buitencategorie te behoren.

Eindoordeel Palomino wordt uitgebracht door het Loose muzieklabel en is vrij geruisloos gelanceerd. Toch zijn de recensies wereldwijd lovend en dat kunnen wij alleen maar bevestigen. Het tweede volwaardige album van Treetop Flyers is werkelijk prachtig, adembenemend en is bij dezen genomineerd voor het beste album van 2016. De nummers zijn eerlijk, soms ietwat rauw en reflecteren op persoonlijke gebeurtenissen van de afgelopen jaren maar ook als band. Voor elke muziekliefhebber een absolute must. Veel luisterplezier.

Treetop Flyers live: 29 april, de Zwarte Ruiter; Den Haag.