2018-09-08 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Folk / Pop
8

Treetop Flyers - Treetop Flyers

De Britse band Treetop Flyers is terug met een nieuw album. Met dit nieuwe naamloze album is de band terug na een afwezigheid van drie jaar!

Glastonbury
In 2011 wonnen Reid Morrison, Sam Beer en Laurie Sherman op het beroemde Glastonbury-festival de  Emerging Talent competitie. De jaren daarna ontwikkelden ze hun eigen sound die absoluut on-Brits klinkt want de band zal veel eerder geassocieerd worden met Amerikaanse bands uit vervolgen jaren. De combinatie van gitaren, meerstemmigheid met een sound uit de jaren ’70 is sinds het prachtige album Palomino uit 2015 verder uitgewerkt waarbij saxofonist Geoff Widdowson op dit nieuwe album een belangrijke bijdrage levert.

De jaren ‘70
De band opent en sluit met een instrumentaal nummer. Opener ‘Fleadrops’ is wat tam en stemmig en zet je als luisteraar misschien wat op het verkeerde been. Want vervolgens weet de band te overtuigen. ‘Sweet Greens & Blue” is een vlot lopend nummer dat bol staat van de Americana en Soulinvloeden. De wat falsetto-achtig klinkende stem van Reid Morrison past perfect en de saxofoon op het eind is de kers op de taart. ‘It’s Hard to Understand’ heeft dezelfde “vibe” en brengt een soort van vintage ‘70’s geluid terug waarbij de sax van Widdowson dit nummer tot een soort van “soul-shuffle” maakt. Op ‘Kooky Clothes’ is het aan Sam Beer om de leadvocals te verzorgen. Hier horen we wat meer Blues en wat psychedelica terug en vooral meerstemmigheid doet wellicht wat terugdenken aan de tijd van een band als CS&N.

Fleetwood Mac
Het meest opvallende nummer op dit album is waarschijnlijk het ruim 8 minuten durende ‘Art Of Deception’ waarbij de band de band ons een mengeling van Jazz-rock, soul en wat psychedelica voorschotelt. Tijdens bepaalde delen kun je het gevoel hebben bij een jamsessie aanwezig te zijn. Deze track is op zijn minst uitdagend want de band legt de lat voor zichzelf hoog. Verder is daar het prachtig ingetogen en weemoedige ‘Needle’ waarbij je het gevoel krijgt naar Vinyl te luisteren en het wat meer uptempo ‘Warning Bell’ waar we de country-invloeden weer terug horen. Bij ‘I Knew I F’d Find You’ pakken de heren helemaal terug naar het singer/songwriter en Folk-werk; het akoestische karakter, de harmonieuze meerstemmigheid en het finger-picking van de gitaren zorgen voor een heel mooi breekbaar liedje. Zoals aangegeven sluit de band dit album ook af met een instrumentaal nummer; het ruim 1 minuut durende ‘Door 14’ is eigenlijk niet meer dan wat rustig gitaar en pianowerk.

Het album past in de lijn die de band al eerder inzette met het al eerder genoemde Palomino. Misschien iets minder radiovriendelijk maar muzikaal en artistiek een fantastisch album waarbij er bij deze recensent nog steeds verbazing overheerst hoe deze oer-Britse band zo ontzettend Amerikaans kan klinken. Morrison en Beer nemen je mee door een landschap van muziekstijlen waarbij Treetop Flyers vooral zijn eigen identiteit behoud. Een knap album! Veel luisterplezier.

Country / Folk / Pop