2015-06-18 07:00:00 • 12 min lezen

Trio Tangata - Encuentros

De nieuwe stijl voor Tango die componist Ástor Piazolla ooit introduceerde is voor velen toegankelijk geworden, en aangenaam om naar te luisteren. Tango is eigenlijk live met dans het allermooiste, maar er zijn opnames die net zo ontroerend zijn. Het album 'Encuentros' van Trio Tangata is er één van. Het trio bestaat uit Margreet Markerink op piano, Jacqueline Edeling op bandonéon en Suze Stiphout op bas. Boris Franz wisselt Stiphout af in een viertal composities.  Gastoptredens geven het trio nog meer kleur, en elke nieuwe plaat zijn eigen karakter. Was het bij de vorige cd “Historias del Sur” Jose Rivero die met zijn diepe warme stem melancholische emoties wist te raken. Deze keer is het de ontmoeting met zangeres Jeannine Geerts die dit album een indrukwekkende lading geeft. Ze heeft een wat zware, klassiek geschoolde stem. Zingt moeiteloos en zuiver, en met heel veel gevoel. Je zal bijna denken dat ze van Zuid-Amerikaanse, of Portugese afkomst is, als je hoort hoe intens zij acht van de zestien composities zingt, waaronder die van Astor Piazolla en Michel Legrand. De cd begint met twee instrumentale nummers: ‘Minnesota Tango’, een compositie van Markerink, gevolgd door ‘Buenos Aires Tokio’ van Julián Piaza. Het is een heerlijk begin naar een album vol passie. Er volgen mooie aspecten, technische uitdagingen en creatieve afwisseling. Opnieuw krijg ik kippenvel. De baspartijen van Stiphout en Franz geven het typerende ritme voor tango aan. De bandonéon onderstreept de weemoed, die zo kenmerkend is voor deze muziek. Dit alles komt in evenwicht met de vastberaden, kristalheldere pianoklanken van Markerink. De composities zitten goed in elkaar, en brengen emotioneel veel teweeg. Na tien nummers, waaronder ‘Pienso en ti’ dat helaas maar 2.40 minuten duurt, is daar plotseling het nummer ‘Cirkels’ (Michel Legrand). Ik weet even niet hoe ik het heb. Jeannine Geerts zingt Nederlands. Uit een gepassioneerde context, wordt je weggerukt naar een binnenlandse mijmering over oud en eenzaam zijn. Het thema klopt, en ook het trio houdt enigszins aan de weemoed vast. Maar het is even wennen. Zonder problemen weer terug naar de buitenlandse sfeer met ‘Romance de Barrie’. En zo toont het Trio Tangata met Jeannine Geerts klasse en veelzijdigheid. Geerts schakelt moeiteloos over van musicals, naar fado, tango, en Nederlandse teksten. Het album sluit waardig af met een compositie van Piazolla ‘Los Pájaros Perdidos’. Conclusie Trio Tangata is zeer vertrouwt geraakt met de Argentijnse tangomuziek, en de keuze voor samenwerking met Jeannine Geerts is erg succesvol.  Samen betrekken zij met dit nieuwe prachtige album vol passie en melancholie de luisteraar in een Zuid-Amerikaans verhaal met alle emoties van dien.