2016-09-10 07:00:00 • 4 min lezen

Trio - The Complete Trio Collection

Trio – the Complete Trio Collection Label: Warner Eindoordeel: 7,5

Voor menig iemand is Trio een Deutsche Welle act dat een hit had met “Da da da”. Deze naam heeft het trio van de country overgenomen. Bij het aanschouwen van het hoesje zien we drie vrouwen op leeftijd maar goed gefotoshopt in figuur. Goed genoeg om een nieuwe serie “Barbies op leeftijd” uit te gaan geven. Het trio is niemand minder dat de creme de la creme van de countrymuziek waar inmiddels tig aantal boeken van zijn. De helden van velen die de country muziek een warm hart toedragen hadden het idee al in de jaren 70. Alleen was ieder gekluisterd aan hun eigen label en werkte ieder maar weer verder aan hun eigen solo album. Dolly Parton is wellicht het meeste geassocieerd met de countrystijl. Haar voorkomen is soms meer ter sprake dan haar zangstijl en al haar hits, maar niemand zal ontkennen dat ze geen goede stem heeft. Linda Rondstad kennen we van de hits “It’s so Easy”, al is ze al jaren bekend in de country en latin. Ze speelde met veel legendarische mensen waaronder Neil young en Rolling Stones en Elton John. Had enkele leden van the Eagles als begeleidingsband voor dat ze the Eagles werden. En Emmelou Harris speelde met Bob Dylan, John Denver en vele anderen. Het is duidelijk dat we hier te maken hebben met de grootheden van de Country die in 1987 elkaar eindelijk vonden. De stemmen werden bij elkaar een kristallen juweel van de muziek. De samenzang is perfect op elkaar afgestemd en de wereld lag voor hen klaar. Maar nee het debuut van 1987 bleef wat steken en wellicht doordat de countrystijl op dat moment niet erg populair was. Twaalf jaar later deed het trio het opnieuw. Hoewel er veel reactie was werd het commercieel geen groot succes. Inmiddels zijn we 17 jaar verder. Harris is in de oude banden gedoken en poetste een serie songs op. Parton en Rondstad waren onder de indruk en leverden hun demo materialen ook aan. Gevolg is dat dit album een verzameling is van het eerste en tweede album (remasterd) van Trio en hier aan toegevoegd een opgepoetste demo’s en nog niet uitgebrachte songs en variaties waaronder Mister Sandman waar Harris solo een hit mee kreeg. Het is een must voor iedere country liefhebber en je krijg waar voor je geld.