2015-06-06 07:00:00 • 6 min lezen

Trixter - Human Era

Trixter – Human Era

Label: Frontiers

Eindoordeel: 8/10

Let The Good Times Roll!

Ze schenen in de jaren ’80 ook al te bestaan, hair-metal veteranen Trixter. Maar omdat de Sunset Strip-scene indertijd zo waanzinnig veel van dit soort acts ter wereld bracht is het niet zo moeilijk om er hier en daar eens eentje over het hoofd te zien. Nu kwam Trixter dan ook uit New Jersey, dus daar zal het ‘m in zitten. Of het Lot was, Goddelijke ingreep, inspiratie, verveling of geldnood dat de heren weer tezamen bracht is ten tijde van deze review niet geheel en al duidelijk, maar wat wel meteen vanaf opener ‘Rockin’ To The Edge Of The Night’ duidelijk is, is dat niemand deze mannen verteld heeft dat het inmiddels 2015 is en dat het gros van de hedendaagse rock-acts niet meer zingt over feestjes, good times en “schenk me d’r nog eens eentje in, bartender”. Gelukkig ook maar, want waar veel rock tegenwoordig uitblinkt in teksten vol woede, wanhoop en warboel is het eigenlijk wel verfrissend om een club mannen van middelbare leeftijd te horen zingen over de onbezorgde geneugten des levens en het feit dat het toch allemaal maar één groot feest is. Of, althans, zou moeten zijn.

De rechterteen van JBJ

Alleen daarom al valt er bijzonder weinig aan te merken op dit ‘Human Era’. Muzikaal weliswaar niet al te opzienbarend heeft het wel duidelijk het hart op de goede plaats en, wel, rockt het gewoon als melijer. Deze band schrijft gerust een song met een titel als ‘For You’ en laat dat niet een kwetsbare, melancholische ballade zijn maar gewoon een supersnelle party-anthem. Gas terug wordt er overigens ook wel genomen en het is dan dat Trixter als hun plaatsgenoten Bon Jovi begint te klinken. Met name ‘Beats Me Up’ lijdt hieronder want in de wereld van tegenwoordig staat elke referentie naar een band als Bon Jovi sowieso gelijk aan het zeggen dat iemand stinkt. Vraag het maar aan Richie Sambora, die weet dat uit eerste hand. Trixter is dan ook op haar best als ze het gas erop houdt en niet te zeer blijft hangen in fictieve, verloren liefdes en dito muzikale arrangementen. ‘Good Times Now’ moge weliswaar ook niet van de snelle zijn, maar is wel een heuse feelgood anthem van het kaliber waar ze bij BJ al jaren tevergeefs naar op zoek zijn. En dan hebben we het nog niet eens over een regelrechte knaller als ‘Soul Of A Lovin’ Man’. Ome Jon zou er z’n rechterteen voor geven om dat tegenwoordig nog uit z’n schrijverspen te krijgen

Tring! Tring! Bezoek aan je voordeur!

En zo gaat het een beetje op dit album. Musicerend als een stelletje gedreven twintigers klinkt Trixter aangenaam vitaal en bezield en bewijst ze zonder moeite haar bestaansrecht anno 2015. Liefhebbers van melodische rock kunnen eigenlijk niet om deze CD heen en voor hen zijn het dure tijden nu ook die laatste van Beauvoir Free zo’n verdomd lekker album is. Kiezen is geen optie, want beide platen horen gewoon in je verzameling, zij het om geheel verschillende redenen. Trixter levert ‘Human Era’ bovendien precies op tijd naar je voordeur nu de zomer daar ook net gearriveerd is. Hand in hand gaan die twee. Lange avonden, feesten met vrienden, rijkelijk stromend bier en niets dan goede zin in de buik en goede tijden voor de boeg. Zo voelt de nieuwe van Trixter ten voeten uit. En als dat is wat je zoekt als luisteraar, dan wordt je door deze New Jerseysianen meer dan op je wenken bediend.

Eindoordeel: 8/10