Nieuw album voor excentrieke band Tropical Fuck Storm

Label ; Joyfull Noise

2019-11-02 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Punk / Rock
7,5

Tropical Fuck Storm - Braindrops

Fiona Kitschin en Gareth Liddiard hebben natuurlijk al een heel muzikaal verleden achter zich met de Australische punk/rockband The Drones. In 2016, na een zestal albums, vond het duo het tijd om verder te gaan. De nieuwe band heet Tropical Fuck Storm (TFS) en bestaat naast Kitschin en Liddiard uit Lauren Hammel (The Tension) op drums en Erica Dunn. Braindrops is het tweede album en eigenlijk worden de krachten van de drie dames wat nadrukkelijker ingezet. Maar nog steeds is donkere stem van Liddiard bepalend in de explosieve Noiserock sound van de band.

Eigenzinnig en excentriek
De opener ‘Paradise’ wordt vanuit een rustig begin opgebouwd tot een explosieve track met gitaren die volledig uit de maat lijken te klinken en Liddiard die meer dan het maximale toegestane van zijn stem vergt. Sterker nog, soms is het misschien zelfs wel vals. In combinatie met wat Grunge en Noise is dit een track waardoor de beginnende luisteraar zo maar kan afhaken. Ze vervolgen hun eigenzinnige weg met ‘The Planet Of Straw Men’, met een repeterend ritme als basis en waar vooral Fiona en Liddiard vocaal weer ongeremd vocaal uithalen. Dat de band ook uit een ander vaatje kan tappen blijkt dan weer uit een track als ‘Who’s My Eugene? (over Brian Wilson’s voormalige controversiële psychotherapeut, Eugene Landy). Het nummer heeft wat meer structuur, is zelfs lekker loom dansbaar, en hier horen we Erica Dunn als zangeres.

Dansbaar….
Bij een enkele track neemt de band gas terug. De bedoeling van het rustige en wat psychedelische ‘Maria 62’ is niet geheel duidelijk en bij ‘Maria 63’ wil de band misschien laten horen ook een ballad te kunnen maken. Tot minuut 5, want dan barst het ongecontroleerde weer los TFS laat zich nog steeds niet in een hokje stoppen, zo veel wordt wel duidelijk. ‘The Happiest Guy Around’ is ook weer zo’n smeltkroes van geluiden, stemmen en instrumenten waarbij het snel herhaalde refrein als soort van hypnotiserend werkt. ‘Braindrops’ is de terechte titelsong en inmiddels tweede single. Ook hier weet de band een heerlijk onweerstaanbaar dansbare vibe te produceren waarbij toch dat ietwat rauwe en ongecontroleerde altijd op de loer liggen.

Braindrops is misschien nét iets minder scherp dan het debuut A Laughing Death In Meatspace uit 2018 maar nog steeds is de mix van punk, rock en Noise die hier en daar aan het absurde grenst het handelsmerk. Wat dat betreft is de albumcover sprekend en sluit naadloos aan bij de excentrieke  sound van de band. Veel luisterplezier.

Tropical Fuck Storm Live:
Le Guess Who Festival; 7-10 november, Utrecht

Alternative / Punk / Rock