Tunng Presents .... DEAD CLUB

Label : Full Time Hobby

2020-11-17 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Electronic / Pop
7,5

Tunng Presents .... DEAD CLUB

In 2018 begon dit nieuwe project van de Britse Folktronica-band Tunng Presents …. vorm te krijgen door gesprekken te voeren met diverse mensen die ook vaak beroepshalve met het beladen onderwerp “De Dood” te maken hebben; artsen, filosofen, een forensisch antropoloog maar ook schrijvers en muzikanten werden geïnterviewd. Eindresultaat is Tunng Presents ….. DEAD CLUB.

Spoken Lyrics
Tunng Presents …. debuteerde in 2005 met Mother's Daughter and Other Songs en wordt dus vaak in het subgenre Folktronica geplaatst. Niet verwonderlijk maar de sound is dus een soort van combinatie van elektronica, Folk-invloeden, meerstemmigheid en dat alles verpakt in een sfeervolle melodie. Maar we doen de Britse band te kort om ze alleen in die hoek te positioneren want dit conceptalbum Dead Club is veel meer dan dat. Bij een aantal nummers op dit toch wel bijzondere album pakt de band terug naar het geluid dat we van ze kennen; ‘Death Is The New Sex’, het door de meerstemmigheid mooi vormgegeven ‘Three Birds’ en ‘The Last Day’ kunnen we rustig als Folktronica benoemen, de naam van de sound waarmee Tunng Presents …. inmiddels om geroemd wordt. Delen van de eerder genoemde interviews worden ook in enkele nummers verwerkt zoals bij de minimalistische opener ‘Eating The Dead’ en ‘Fatally Human’, waardoor er een bijzondere sfeer gecreëerd wordt.

Swedish Death Cleaning
Als je door de titels van de nummers op dit album loopt zie je inderdaad dat alles wel een relatie met onze sterfelijkheid te maken heeft. Bij een nadere luisterbeurt van ‘SDC’ word je toch getriggerd om via Google even de zoekterm Swedish Death Cleaning in te vullen; het begrip is gebaseerd op een boek van Margareta Magnusson, getiteld “The Gentle Art of Swedish Death Cleaning: How to Free Yourself and Your Family From a Lifetime of Clutter”. Anders gezegd; hoe ruim je je huis zodat op dat de mensen die achter blijven na jouw dood daar minder werk mee hebben. En zo neemt de band je op een bijzondere wijze aan de hand mee in hun verhaal. ‘A Million Colours’ drijft wat meer voort op een ogenschijnlijke eenvoudige elektronische beat terwijl we ‘Carry You’ juist een heel klein liedje blijft met wat subtiele elekotronika als nuance. Zo nu en dan vergeet je het donkere thema zoals met ‘The Last Day Of Your Life’. Bij nummers als ‘Man’ en ‘Woman’ is het juist de muziek die ondergeschikt is voor een reeks van aangeschakelde woorden. Eén van de mooiste tracks op het album is misschien wel ‘Sacred To Death’ dat omlijst wordt door mooi pianospel, wat strijkers en dit nummer doet denken aan de muziek van Thomas Dolby.

Voor dit achtste album van Tunng Presents ….. moet je even doorbijten en DEAD CLUB heeft waarschijnlijk wat luisterbeurten nodig om te beklijven. De twaalf nummers tikken bijna een uur speelduur aan en de Britse band heeft het zich niet makkelijk gemaakt, mede door de soms wat zware teksten. Het is een wat alternatief album met een interessante mengelmoes aan stijlen met spoken lyrics verwerkt in van alles wat we onder Folktronica kunnen scharen. Veel luisterplezier!

Alternative / Electronic / Pop