2019-11-13 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
7,5

Turnover - Altogether

De Amerikaanse formatie Turnover is terug met een nieuw album, Altogether. Sinds 2009 timmer de band uit Virginia aan de weg en met dit vierde album slaan ze toch weer een nieuwe muzikale weg in.

Dromerige pop
De afgelopen albums schuurden ergens op het vlak van Indie, Emo-pop en een vleugje Punkrock (Magnolia uit 2013). Kortom, lastig om er een etiket op te plakken. Met een door en trompet ingegeven Jazzy-klinkend intro trapt de band af met ‘Still In Motion’, dat we toch al snel ergens een stempeltje met dromerige pop mee kunnen geven. De gedempte stem van Austin Getz en de wat diffuus klinkende gitaren zorgen voor een wat voorzichtig begin. Die uitgebalanceerde sound horen we vaker terug; ‘Much After Feeling’ wordt ook ingekleurd door de wat “fuzzy” klinkende gitaarriffs en het wat iele stemgeluid van frontman Getz. Vervolgens is daar ‘Parties’, maar ook hier missen we karakter in de stem waardoor je amper het gevoel hebt naar een ander nummer te luisteren.

Saxofoon
Hier en daar schakelt de band wel door zoals bij ‘Number On The Gate’ dat iets meer vaart meekrijgt en het met ‘80’s invloeden doorspekte dansbare ‘Sending Me Right Back’ door de slimme tempowisselingen. Het relatief korte ‘Ceramic Sky’ wordt gekenmerkt door de saxofoon die we in de jaren ’80 bij bands als Duran Duran en Spandau Ballet veelvuldig voorbij hoorden komen. Zo is dit centrale deel misschien wel het meest boeiend en weten de broers Austin en Casey Getz en bassist Danny Dempsey even buiten hun comfort zone te treden. Met ‘No Reply’ en ‘Valley Of The Moon’ pakt de band de al eerder genoemde draad weer op. Bij het lekker uptempo en catchy; Plant Sugar’ veren we dan weer even op maar de romantische afsluiter ‘Temporary Love’ is toch net iets te zoet.

Altogether is een album dat echt als een geheel klinkt en binnen de sfeervolle, dromerige sound horen we elementen van Jazz, Funk en zelfs wat Disco terug. Een lekker ongecompliceerde plaat die erg toegankelijk is maar hier en daar wat scherper had gemogen. Veel luisterplezier.

Pop