2015-04-26 07:00:00 • 10 min lezen

Turbo Fruits - No Control

Turbo Fruits – No Control

Label: Melvin Records

Eindoordeel: 5/10

Ouder worden

Volgens de bio is ‘No Control’ de coming of age plaat van de Amerikaanse band Turbo Fruits. Nu is het altijd een beetje tragisch als iemand de jeugd verliest, maar bij bands kan dat nogal eens heel wisselend uitpakken. Sommige groepen worden volwassen in stijl, anderen kleden zich er alleen naar terwijl men de strijkers en stinkbommen nog bij de hand in de broekzak houdt. Turbo Fruits lijkt in de laatste categorie te vallen en ondanks dat de drummer van The Black Keys hier de zaak produceert klinkt het toch met name alsof een stel kwajongens de boel in de zeik zit te nemen. De teksten zijn daarvan het duidelijkste voorbeeld, maar ook muzikaal klinkt het veelal als een wat flauwe, melige bedoening en ik vraag me eerlijk gezegd af of dit bewust is.

Puber zijn

Als het gaat om vergelijkingen dan moet ik deze muziek scharen ergens tussen The Kooks,  Blink-182, beetje surf-punk en de minder spectaculaire indie-bandjes uit de jaren ’90. Er is hier eigenlijk niet zo heel veel te halen en al luisterend probeer ik de vinger te leggen op hoe dat nu komt. Er wordt niet slecht gemusiceerd, de productie is ook geen ramp maar het is iets in de manier waarop de zanger z’n ding doet wat maakt dat je ‘m compleet niet serieus neemt. Ook de liedjes zelf zijn geen staalkaarten van compositorisch vernuft en dat alles in een blender geduwd levert….nu ja, dit op. Een wat suffe plaat die eerder testament is voor het feit dat het altijd onverstandig is om bewust op te groeien. Ouder worden is een proces wat je gewoon overkomt, niet iets wat je besluit te gaan doen. Op basis van ‘No Control’ zou ik de heren van Turbo Fruits dan ook met klem aanraden gewoon weer verder te gaan met puberen. Dat levert veel meer plezier op. Met name voor de luisteraar.

Eindoordeel: 5/10