Sterk debuut van Londense singer/songwriter Tusks

2017-10-18 07:00:00 • 2 min lezen

8

Tusks - Dissolve

Het debuut van de uit Londen afkomstige Emily Underhill aka Tusks is waarschijnlijk één van de opvallendste releases van afgelopen week. Een mooie combinatie van stemmige Indie, elektronica en Dream pop waarbij duidelijk wordt dat we ook nu weer met een zangeres te maken hebben die over begenadigd stemgeluid beschikt.

Label : One Little Indian

Enkele nummers kennen we van de eerder uitkomen EP
De opener ‘For You’ kennen we nog van de EP die vorig jaar uitkwam en ondersteund door de piano en wat samples zet Emily meteen een haast filmisch scenario neer. Vervolgens is daar ‘False, dat ook op de EP stond, en hier wordt duidelijk wat Emily bedoeld met inspiratie te hebben opgedaan uit de muziek van o.a. Foals. Drums, gitaar en wat flarden tekst zorgen een indringende sfeer. Bij ‘Last’ is die sfeer ook weer duidelijk aanwezig al heeft de productie hier een wat meer Lo-Fi achtig geluid. Halverwege het album staat de titeltrack ‘Dissolve’ geposteerd, één van de beste tracks van het album waarin ze haar visie geeft op een vernietigende relatie.

Nummers als voorbij trekkende landschappen
Zo blijft het album boeiend, enerzijds door de productie anderzijds door de spanning en variatie die Emily weet aan te brengen tijdens de tien tracks. Emily heeft in een interview aangegeven veel van de natuur te houden (“I’m a very visual person, I love being outdoors and surrounded by nature. I grew up by the sea and I’ve always tried to spend as much time outside and travel as much as possible /  I think perhaps subconsciously that all influences how cinematic some of my music can be and why I love creating the artwork to go with it”) en eigenlijk wil ze met elk nummer een muzikaal landschap beschrijven. Zo klinkt in het melancholische ‘Paris’ de wanhoop door en de zelfverzekerdheid in de prachtige ballad ‘Ivy’. Drama vinden we terug in het sterke, krachtige ‘Toronto’ en bij afsluiter ‘London Thunder’ komt al het voorgaande eigenlijk wel samen waarbij ook nu weer dat filmische karakter bepalend is.

Op dit debuut Dissolve blijkt singer/songwriter Emily Underhill aka Tusks in staat om een volwaardig album af te leveren waarbij een constante spanningsboog aanwezig en waarbij je met enige fantasie bij elk nummer een ander landschap aan de horizon voorbij ziet trekken. Eigenzinnig, gevarieerd maar vooral heerlijk sfeervol en muzikaal. Veel luisterplezier.

Tusks live:
19 november ; Paradiso, Tolhuistuin, Amsterdam