2016-05-01 07:00:00 • 8 min lezen

Tuxedomoon – Half Mute Reflected

Tuxedomoon – Half Mute Reflected Label: Crammed Disc Eindoordeel: 8

De Amerikaanse band Tuxedomoon is vooral in de jaren 80 bekend geworden door hun experimentele vorm van New Wave te introduceren. Blaine Reiniger, Steve Brown en Peter Principle beheersten diverse instrumenten waardoor het trio tot verrassende combinaties in de muziek kwam. Om dichter bij de nieuwe muziek te leven verhuisde men in die tijd naar Brussel om de invloeden van Europa in hun muziek te kunnen verwerken. De combinatie van dance beats met blazers, violen en percussie met de diepe duistere stem bracht menig authentiek house-party tot een sfeervol feestje. “Half Mute” was het debuutalbum uit 1980, dat nu tot een re-release is gebracht. Het album dat er nu ligt is een ode aan die tijd. Het album bestaat uit 2 cd’s waarvan de een het origineel is. Het andere album is een tribute voor dit album. Hier komen grootheden uit die avant garde tijd hun eer betonen. Zo draagt Simon Fischer “Nazca” op als een eerbetoon aan David Bowie. Die op zijn beurt zich heeft laten beïnvloeden door deze band. “7 Years”, hier door Georgio Valentino vertolkt, zou zo door Bowie als cover op een album worden gezet. De sound en stemgeluid ligt dicht bij elkaar waardoor de “inspiratiebron” visa versa is geleverd. Foetus neemt het nummer “What Use” voor zijn rekening, terwijl de heren zelf “The Man From Managra” onder handen nemen. Het idee ontstond doordat kunstenaar Phillippe Perreaudin het album veel op had staan bij het maken van zijn kunstwerken. Het leek hem mooi kunstenaars te vragen om een song te coveren als tegenbeeld van het album te creëren. Het resultaat is mooi gemaakt brengt Tuxedomoon weer tot leven. Samen met Luc van Lieshout (blaasinstrumenten), en ooit lid van de band dit album weer live te kunnen opvoeren. Dat is nu geslaagd. De adembenemende songs als ”Seeding The Clouds”, “Fifth Column” en “Tritone” komen weer geheel tot leven.

Woensdag 25 mei speelt de band het album integraal live in Tivoli/ Vredenburg te Utrecht