Twan van Gerven - How U Gonna Stroke Yer Solo

2020-10-06 07:00:00 • 3 min lezen

Jazz
8

Twan van Gerven is natuurlijk geen onbekende. De gitaarvirtuoos heeft de afgelopen jaren een imposante carrière opgebouwd met zijn eigen band maar natuurlijk ook vanwege zijn bijdrage in de formatie BEEF en in de band van Kenny B. Onlangs was er in Paradox in Tilburg de release van zijn nieuwste soloalbum How U Gonna Stroke Yer Solo.

“Prog-Jazz”
Van Gerven heeft de afgelopen jaren al veel prijzen en nominaties gewonnen. Een Zilveren Harp in 2002, gevolgd door Het Duiveltje voor Beste Gitarist van Nederland in 2004 zijn wat voorbeelden. Zijn nieuwste album How U Gonna Stroke Yer Solo wordt geopend met ‘Oersoep’ en meteen is het virtuoze gitaarspel prominent aanwezig waarbij ook het drumwerk van Poirters opvallend op de voorgrond klinkt in de mix. Na een minuut of zes gaat het gitaargeweld als het ware liggen en laat van Gerven met zijn band horen hoe Jazz als band kan klinken. Vervolgens is daar met het ruim negen minuten durende ‘Hilmoldol’ een vrije Jazz-interpretatie van hoe Progrock kan klinken als je er Prog-Jazz van maakt en dit krijgt een vervolg in tracks als ‘Chakra Zulu’ (niet te verwarren met Chaka Zula) en ‘Gutbucket’.

Improvisatie
Op dit album wordt hij weer bijgestaan door zijn vaste begeleidingsband Dutch X-Ing bestaande uit: Roel Hazendonk (keys), Remko Smid (tenorsax), Maarten Poirters (drums), Marre de Graaff (basgitaar) en Stormvogel (analoge synths & piano). Bij ‘Drunkey Punch’ zijn hoofdrollen weggelegd voor bassist de Graaff en saxofonist Smid. Het wat deinende nummer krijgt gaandeweg steeds meer vorm al heeft het ook weer een improviserend karakter. Het epos-achtige ‘The Secret Code’, waarbij de Graaff en Poirters de lijnen uitzetten en waar van Gerven een krachtig staaltje gitaarspel laat horen is één van de hoogtepunten. Het lijkt alleemaal als vanzelf te gaan met veel improvisatievermogen en tempowisselingen waarbij de complete band excelleert. De afsluiter is het absolute slotstuk; op het 20 minuten durende ‘A Whatever’ laat van Gerven het beste nog maar eens de revue passeren en krijgen we een heerlijke mix van Jazz, Fusion en een vleugje Jazzrock gepresenteerd dat klinkt alsof het een spontaan ingegeven improvisatie is.

Twan van Gerven bewijst met How U Gonna Stroke Yer nogmaals dat hij tot de top van de Nederlandse gitaristen behoort. Dit album is een absolute aanrader en must-have voor alle liefhebbers van Jazzrock en Fusion waarbij van Gerven wederom bewijst naast een waanzinnig goede gitarist ook een absolute goede componist te zijn. Veel luisterplezier.

Jazz