U2 – Joshua Tree (30 years edition)

Label: Island / Universal

2017-06-02 07:00:00 • min lezen

Pop
8

U2 – Joshua Tree (30 years edition)

Het is inmiddels 30 jaar geleden dat U2 met het Joshua Tree album een totaal nieuwe sound van U2 aan de wereld presenteerde. De nieuwe sound dat ingegeven werd door Daniel Lonois en meester producer Brian Eno. De voormalige Roxy Music toetsenist legde zijn interesse vooral in geluiden en sounds. Hierdoor adviseerde hij The Edge om een ander geluid op de gitaar te gebruiken. Het geluid dat uiteindelijk de “sound of U2” opleverde en waar de band tot op de dag van vandaag hun succes aan te danken heeft.

Het 30 jarig jubileum wordt gevierd met een tour waar de band het album volledig integraal laat horen en diverse variaties van het album. Hiervan is de deluxe versie het meest interessant. Het bevat natuurlijk het originele album met de hits “Where the Streets Have No Name”, “I Still Haven’t found” en het meesterlijke “With of Without You”.  Al kent het album meer prachtige songs waaronder “One Tree Hill” en “In Gods Country”. De Joshua tree is een boom in de Mohave woestijn in Amerika. De 12 meter hoge boom biedt veel voeding aan de dieren en is belangrijk om daar te kunnen overleven. Het eerste deel staat dan ook synoniem voor dit album. De liefdesliedjes met een maatschappelijke inslag krijgt met dit album een vastere overdenking item met enig moraal in de songs dat U2 later veel gaat gebruiken in hun songs.

Met deze deluxe jubileum uitgave krijg je een mooi boekwerk erbij, maar belangrijker het live album dat in Madison Square Garden in New York in 1987 is opgenomen. Een album met outtakes met variaties van de songs en remixen die van beide producers komen. Plus nog een album met de b kanten van de singles die van het album zijn gehaald.

Kortom een mooi exemplaar van een van de mooiste albums van U2 en voor velen een nostalgisch gebeuren dat met een live show volledig wordt gemaakt.

U2 is met Noel Gallagher’s Flying Birds te zien op
29 juli Arena te Amsterdam