U.D.O. & Das Musikkorps der Bundeswehr - We are one

Label: AFM Records

DOOR SHARMAYN VINKE
2020-07-17 07:00:00 • min lezen

Metal
8

De uit Duitsland afkomstige en inmiddels 68-jarige metalzanger Udo Dirkschneider levert al decennialang goede platen. Eerder deed hij dit met de band Accept die hij in 1987 verliet en voor een aantal jaar terugkeerde in 1992. Na het verlaten van Accept vormde hij de band U.D.O. met wie hij ook vele successen kent. Inmiddels is U.D.O. alweer toe aan hun zeventiende plaat ‘We are one’ en dit is er niet zomaar een, want op deze plaat wordt er samengewerkt met Das Musikkorps des Bundeswehr, de zestigkoppige orkestband van het Duitse leger. Ook leuk om te weten is dat luitenant-kolonel Christoph Scheibling en vroegere bandmaten uit Accept Stefan Kaufmann en Peter Baltes hebben meegeschreven aan het album.

Dirkschneider en de orkestband zijn geen onbekenden van elkaar. Ze traden eerder op met elkaar op de Navy Metal Night in 2015. Dit smaakte naar meer, want inmiddels ligt er een compleet album van vijftien nummers. De albumtitel verklaart waar de teksten over gaan. ‘We are one’ is een kritische reflectie op de wereld waarin we allemaal onze sporen nalaten en we allemaal onze verantwoordelijkheid hebben. De nummers gaan over de uitdagingen waar we voor staan. Zo gaat ‘Future is the reason why’ over de klimaatverandering en ‘Here we go again’ over de vluchtelingenstromen. Met ‘Pandemonium’ neemt zowel U.D.O. als het Duitse leger een positie in tegen de rechtervleugel van de maatschappij.

Een hele mooie en goede boodschap en deze wordt ook ondersteund door geweldige muziek. Vrijwel alle nummers zijn sterke composities met pakkende refreinen en natuurlijk de herkenbare stem van Dirkschneider. Het is ook een zeer gevarieerd album. Het album biedt verschillende metalstijlen als heavy metal, speedmetal en symphonische metal. Het orkest krijgt duidelijk de kans om te schitteren en het vloeit mooi samen met de heavy metal wat toch echt de kern blijft van ‘We are one’. Ook zijn er een aantal verrassingen te vinden zoals ‘Neon diamond’ wat een jazzy sound heeft en ‘Here we go again’ wat bijna hiphopachtig is. Wat sommigen mogelijk zullen vinden is dat het een wat lang album is. Het is een bombastisch album en kan daardoor overweldigend zijn. Dan is vijftien nummers zonder ergens een rustpunt best lang, maar dit album is meer dan de moeite waard om de tijd voor te nemen.

Metal