2015-02-01 07:00:00 • 8 min lezen

UFLY - Love Smugglers

UFLY – Love Smugglers

Label: My Music Group

Eindoordeel: 7/10

Up And Coming

Het Poolse UFLY levert met ‘Love Smugglers’ haar derde album af en is in het thuisland al een redelijke naam aan het worden. Ook hier in Nederland was hun single ‘White Rain’ al hier en daar op de radio te horen en Kensington vroeg de band al eens in haar voorprogramma op te treden. Het heeft er dus alle schijn van dat deze heren hard op weg zijn zichzelf te vestigen binnen de mainstream en dit wellicht te consolideren met dit laatste album. Laten we eens gaan luisteren what all the fuss is about.

Bekende geluiden

Origineel is UFLY niet. Laten we dat maar alvast gezegd hebben. De eerste drie nummers luisteren als het werk van Keane terwijl nummers 4 en 11 (respectievelijk ‘Get Up’ en ‘Son Of The Road’) zo weggelopen hadden kunnen zijn uit het repertoire van Depeche Mode. Nu is een beetje plagiaat natuurlijk onontkoombaar, maar dit ligt er allemaal wel heel erg dik bovenop. Gelukkig weten de heren dit in hun voordeel om te buigen door het geheel catchy en goed gearrangeerd over te laten komen waardoor je, als je eenmaal bent gestopt met de vergelijkingen, terecht komt in een warm, melodieus bad waar het eigenlijk best goed toeven is. Neem nu die melancholische gitaarlijntjes in ‘Perfect Day’, ‘Paradise’ of ‘Cold’. Typisch zo’n accent waardoor voor de rest vrij onopvallende nummers toch wat extra cachet krijgen. Ook klinkt de band soms wat trippy door het subtiele gebruik van elektronica op de achtergrond en de lome groove van de beats.  Dat de heren ook goed naar (het latere) U2 hebben geluisterd hoor je terug in een song als ‘Light On The Other Side’ dat in de handen van Bono cs. geheid een stadium anthem was geworden.

Dit alles

Eigen smoel geeft een flink stuk meerwaarde aan een album en in dat opzicht faalt dit ‘Love Smugglers’ jammerlijk. Waar het echter wel in slaagt is een prettig in het gehoor liggend album te zijn dat weliswaar niet je wereld op z’n kop zal zetten, maar dat ook niet snel verveelt. Fans van Keane zullen hier goed mee uit de voeten kunnen, maar ook liefhebbers van het werk dat in de regel op het Kscope label uitkomt vinden hier allengs iets van hun gading.

Eindoordeel: 7/10