2016-03-04 07:00:00 • 10 min lezen

Ulrika Spacek - The Album Paranoia

Label: Tough Love / Konkurrent Eindoordeel: 6,5

Toevallig of niet, de beide kopstukken van Ulrika Spacek, hebben dezelfde voornaam. Rhys Edwards en Rhys Williams kenden elkaar vanuit hun schoolperiode maar in Berlijn kwam de gemeenschappelijke muzikale deler samen. Terug in Londen besloten ze om aan een album te gaan werken. The Album Paranoia dat onlangs uitkwam is hiervan het resultaat; een debuutalbum met een écht eigen sound met invloeden uit de psychedelische en krautrockmuziek.

Het duo werd voor dit album een vijftal Het album kent tien tracks. Opener ‘I Don’t Know’ maakt de intenties van de band meteen duidelijk; een sterk gitaarriff dat als een vicieuze cirkel terug blijft komen, aangevuld met wat akkoorden en een lijzig stemgeluid zorgen voor een weids, lo-fi achtige sound. Overigens is de band inmiddels aangevuld tot een vijftal en hun geluid wordt geassocieerd met bands als Deerhunter, Viet Cong en Television. Op het vervolg ‘Porcelain’ worden de vocalen nog verder weggedrukt. Met het instrumentale ‘Circa 1954’ toont de band lef en wijkt af van het geluid dat kenmerkend is voor het overgrote deel van het album.

Veel nummers worden door gitaren gedreven Het ruim zes minuten durende ‘Beta Male’ is onmiskenbaar één van de betere tracks. Het intro, dat een kleine twee minuten duurt, kenmerkt zich door dampende gitaarriffs met een strak gespeelde drumpartij als ritmebasis. Daarna valt men terug op een op gitaren gedreven melodie met hoe kan het anders, weer dat gedempte vocale geluid. Ook ‘NK’ is een door gitaren vet aangezette track die het beluisteren meer dan waard is. Iets lomer, iets dreigender maar ook pakkend. Opvallend is dat ook deze track de zes minuten ruim aantikt en dat beide nummers midden op het album geposteerd zijn. Overige tracks die om dit centrale duo hee dansen zijn het springerige ‘There’s A Little Passing Cloud In You’, ‘She’s A Cult’ en de afsluiter ‘Airportism’ die muzikaal wat buiten het spectrum van dit debuut valt.

Eindoordeel De band die naar eigen zeggen de bandnaam te danken heeft aan een combinatie van de extreem linkse militant Ulrika Meinhof en de actrice Sissy Spacek produceert met The Album Paranoia een aardig debuut. Het geheel klinkt wat alternatief en experimenteel en het mist een duidelijke vocale context en structuur. Desondanks zijn de opener en enkele andere nummers een luisterbeurt meer dan waard maar waarschijnlijk is The Album Paranoia geen album voor het grote publiek. Veel luisterplezier.