2016-03-22 07:00:00 • 12 min lezen

Underworld – Barbera, Barbera We Face A Shining Future

Underworld – Barbera, Barbera We Face A Shining Future Label: Caroline Eindoordeel: 7,5

De band Underworld houdt zich al jaren bezig met het produceren van techno albums. Het mooie aan deze dance band is dat ze diverse muziekstijlen weten te verenigen in hun producties. Het gaat hierbij dan niet zozeer om een dancebeat met daarover verfraaiing, maar het ligt meer in de lijn van de synthesizer pop. Het is opzwepend en hypnotiserend. Inmiddels brengt Underworld hun negende album en daarmee laten Karl Hyde en Rick Smith de zoektocht naar een eigen geluid achter zich. Het vertrek van Darren Emerson bracht het duo tot het herinrichten van de band en de daarbij behorende sound. “If Rah” kent een monotone sound met een speaking zanglijn dat in de lijn ligt van Faithless. Door de herhaling komt de trance en hierdoor weet men de songs regelmatig te verlengen tot een 6 tot 8 minuten song. Het is dan ook niet verrassend dat het opningsnummer ”I Exhale” deze tijdsduur kent. Vol opgebouwde climax blijft het boeien. De heren zijn opgegroeid met acts als New Order dat terug komt in het “Low Burn”. De ritmesecties doen denken aan de “Blue Monday”. Underworld past tussen de muziekstijl van New Order en Faithless. Live is het een sensatie van lichtshow en dance dat hypnotiserend werkt. De band wist in 2012 de opdracht binnen te halen om voor de Olympische zomerspelen de muzikale omlijsting te mogen verzorgen. Het werd een start om zich opnieuw te hervinden. Met dit album zal men de hoogtijdagen van de jaren 90 nog niet helemaal hervinden maar men is goed op weg. Underworld is 27 maart te zien op het Paaspopfestival te Schijndel 28 maart te zien in Oosterpoort te Groningen 31 maart Paradiso te Amsterdam