Spannend nieuw album The Road Part 1 van UNKLE

2017-09-10 07:00:00 • 3 min lezen

Dance / Electronic / Pop
8

UNKLE - The Road Part 1

UNKLE kennen we al jaren als het project waar de Britse muzikant, gespecialiseerd in elektronische muziek, James Lavelle de oprichter van is. Naast musicus is Lavelle ook eigenaar van een eigen muzieklabel. Na een relatieve radiostilte van een kleine zeven jaar is daar nu zijn nieuwste project The Road part. 1.

Label : Songs For The Def

Lavelle is al actief sinds de mid-negentiger jaren maar het succes nam pas echte vormen aan toen hij de samenwerking aanging met DJ Shadow. In 1998 was daar het debuutalbum Psyence Fiction  en al snel zocht Lavelle de samenwerking met bekende artiesten die dan vooral het vocale deel voor hun rekening nemen. Zo is er een lijst van indrukwekkende namen als Graham Gouldman, Brian Eno en Ian Brown terug te vinden op Never, Never, Land Revisted uit 2004. Telkens ontdekte Lavelle een nieuwe kant van zichzelf en werkte hij mee aan een diversiteit van projecten als soundtracks voor films, videogames (bv. Need For Speed) en zelfs commercials. Nu is daar dan een nieuw album als UNKLE en opnieuw gaat hij de samenwerking aan met een diversiteit van artiesten.

Het album bestaat uit een aantal hoofdstukken, ‘Iters” genoemd
‘Farewell’ is de rustige, haast serene opener van het album. Met de piano als basis wordt dit nummer zorgvuldig opgebouwd met een gastrol voor Keaton Henson die het nummer met haar zoetgevooisde stem nog wat meer karakter geeft. Misschien hebben we hier meteen wel een van de beste nummers van dit album te pakken. Overigens wordt elk hoofdstuk voorafgegaan aan een soort van aankondiging die Lavelle de titel Iter meegeeft. Bij Iter 1 horen we Lavelle de volgende tekst vertellen : “Have you looked at yourself?/ And have you thought about the mistakes you've made?/ And the road you've walked?/ This is your story”. Samenwerkingen zijn Lavelle niet vreemd en als we bij het volgende nummer ‘Looping For The Rain’ ESKA en Mark Lenegan met zijn doorleefde stem de vocalen voor zijn rekening horen nemen, recht je je waarschijnlijk de rug voor de rest van het album. Iets meer tempo maar de sfeer die door het instrumentarium incl. violen en de stem van Lenagan wordt neergezet is meesterlijk. Het eerste deel wordt afgesloten met het ook weer sterke ‘Cowboys or Indians’ (ft. Elliot Power) en hier wordt al wat dance en techno toegevoegd.

De tracks vormen de puzzelstukjes
‘The Road Part 1’ wordt door UNKLE opgedeeld in een vijftal hoofdstukken, door Lavelle tot Iters gedoopt. Het tweede deel bestaat uit ‘Nowhere To Run/Bandits’ en Lavelle geeft dit nummer een wat meer rockachtig karakter mee; strakke drumpartij en elektrische gitaren. Op de innemende pianoballad ‘Stole Enough’ horen we Mink die laat horen waartoe hij met zijn stem in staat is. Het contrast is groot als we vervolgens bij ‘Arm’s Length’ (o.a Mink en Elliot Power) een aanstekelijke deephouse Dance track voorgeschoteld krijgen. Keaton Henson horen we nog op het bezwerende 'Sonate' en op de mild hypnotiserende beats van 'Sunrise' is daar Liela Moss. Titelsong ‘The Road’ grijpt terug naar vervolgen pop/rockperiodes en de afsluiter 'Sick Lullaby' is de dromeriger afsluiter die ook wel als puzzelstukje op dit album past.

Mooie muzikale landschappen worden gecreëerd door UNKLE en opvallend is de grote diversiteit die de Brit weer weet aan te brengen waardoor The Road Part 1 een meer dan interessant album is Geworden. Vooral het eerste deel (Iter 1) is ijzersterk maar ook met 'Sunrise' heeft UNKLE een hit in de dop. Lavelle wilde met The Road een plaat maken die het hedendaagse multiculturele Londen weerspiegelt; of dat gelukt is laat ik graag aan de luisteraars over. Feit is wel dat het album na enkele luisterbeurten steeds interessanter wordt, er steeds nieuwe elementen te ontdekken zijn. Kortom, THe Road is een prima album waarbij de bijdrage van de gastmuzikanten niet onderschat mag worden. Benieuwd wanneer The Road Part 2 uit gaat komen. Veel luisterplezier.

Dance / Electronic / Pop