Indrukwekkend tweede deel van drieluik The Road van UNKLE

label : Songs For The Def Records

2019-04-01 07:00:00 • 3 min lezen

Electronic / Pop
8,5

UNKLE - The Road : Part II Lost Highway

Unkle is terug. Het project van James Lavelle is terug met deel II van de aangekondigde trilogie. The Road Part II is een dubbel CD geworden met maar liefst 22 tracks en een speeltijd van een kleine 75 minuten!

Een indrukwekkende line-up van gastartiesten
Lavelle is al sinds de mid-negentiger jaren actief en zoals we van hem gewend zijn zoekt hij opnieuw de samenwerking met een scala van artiesten om dit tweede hoofdstuk vorm te geven. Ook nu zijn er vele artiesten die hun medewerking verleend hebben zoals Elliot Power, Miink, Liela Moss, Mark Lanegan, Dhani Harrison, Mick Jones (the Clash), Tessa Angus (Brian Eno) en Editors’ Tom Smith en anderen.

Ridderorde
Het resulteert in 22 tracks verdeeld over 2 Acts of beter gezegd; CD’s; En die Acts zijn weer onderverdeeld in hoofdstukken (Iter) om het overzichtelijk te houden. Luister maar eens naar het “spoken” ‘Requiem’ (When You Talk About Love) met de donkere stem van Lanegan die vervolgens wordt opgevolgd met de mysterieuze triphop track ‘Ar.Mour’ waar we Elliott Power horen. Ook ‘Crucifixion / a Prophet’ is weer een donker en onheilspellende track, op zich niet vreemd met een dergelijke titel. Lavelle leunt overal op de elektronica maar toch weet hij een ongelofelijke variatie qua beleving en sfeer op dit album aan te brengen die hij nog eens slim manipuleert met de spreuk HONI SOIT QUI MAL Y PENSE die we op de hoes kunnen lezen; een soort van “ode” van een oude ridderorde.

Eposachtig
‘The Other Side’ met Tom Smith zou niet misstaan op een Editors album en Liela Moss weet van ‘Feel More / With Less’ iets mysterieus en ongrijpbaars te maken dat doet denken aan de muziek van Kate Bush. Op Act 2 presteert ze dit met subtiel omgeven synths ‘Sun (The)’ overigens nog een keer. Eén van de hoogtepunten van Act I is waarschijnlijk het prachtig ingetogen ‘Long Gone’ waar Tessa Angus de hoofdrol opeist. ‘Powder Man’ is spannend maar dat kan ook van het ruim 7 minuten durende eposachtige ‘Kubrick’ gezegd worden. Met ‘Find An Outsider’ heeft de Brit waarschijnlijk een hit geschreven want dit nummer gaat ondanks de wat duistere ondertoon onder je huid zitten. Afsluiten doet Lavelle met de technotrack ‘Touch Me’ waar we nog één keer Liela Moss haar vocale kwaliteiten mogen beluisteren.

The Road Part II is wederom een meer dan geslaagd album geworden. De muzikale soundscapes die door Lavelle worden gecreëerd kennen een grote variatie. Door de medewerking van al die artiesten, die op hun beurt weer allemaal een authentiek stemgeluid hebben, is dit tweede deel een bijzonder geslaagd album geworden. Bij elke luisterbeurt zijn er weer nieuwe elementen te horen waardoor het album boeiender wordt naarmate het aantal luisterbeurten. Een aanrader. Veel luisterplezier.

Electronic / Pop