Alternative / Folk
7

Unni Løvlid - Hymn

De Noorse zangeres Unni Lovlid is waarschijnlijk niet erg bekend in ons landje. Toch is Hymn inmiddels haar vijfde album en ook op dit album zingt ze alles in haar moederstaal.

Label : Heilo Records / Grappa

Bekend in Noorwegen
Unni Lovlid staat bekend om haar traditionele Noorse Folkmuziek die vaak als hymnes klinken en waarbij ze als geen ander in staat is om een speciale ambiance te creëren. Een soort van muzikaal landschap. Deze keer pakt ze wederom terug naar de traditionele Noorse folk maar combineert ze het met Japanse invloeden. In het westelijke deel van Noorwegen waar Unni vandaan komt (Hornindal) zie je overal elementen uit het land van de rijzende zon terug. Dit dateert vooral uit de negentiende eeuw en een mooi voorbeeld is het stadje Alesund waar de Japanse invloeden terug te vinden zijn in de plaatselijke architectuur.

Traditionele Noorse folk
In 2016 verbleef Unni samen met haar muzikale vrienden Håkon Thelin (staande bas), Remi Miura (shö) en Kaizan Harago (shakuhachi) ruim een week in Japan aan de voet van de heilige berg Mount Fuji en dit vormde de voedingsbodem voor dit nieuwe album. Hymn is wederom sfeervol, vooral door de pure en minimalistische sound en vanwege het gebruik van akoestische, traditionele  instrumenten. Voeg daarbij het feit dat Unni alles in het Noors zingt en het resultaat is een indringend, mysterieus album dat volledig in het Noors wordt gezongen. Sommige nummers zijn gebaseerd op traditionele Noorse “folk-melodieën” zoals ‘Jeg lagde meg så silde’ en ‘Jeg går i tusind' tanker’. Andere nummers zijn vrije vertalingen of vinden hun oorsprong in het Japanse zoals ‘Hikaru Furu Oto’ waar de traditionele Gagaku centraal staat.

Hymn is een album waar je echt even voor moet gaan zitten en de tijd voor nemen. Het is geen alledaags album en niet even toegankelijk, maar de combinatie van de elementen die Unni gebruikt zorgen voor een organisch, atmosferisch eindresultaat. Speciale vermelding voor de vormgeving en artwork want in het bijgevoegde boekje staan naast alle in het Noors afgedrukte teksten ook de Engelse vertalingen en verdere informatie waardoor Hymn een speciale luisterervaring wordt.

Alternative / Folk