Long Branch Records

DOOR SHARMAYN VINKE
2018-04-27 07:00:00 • 2 min lezen

Metal / Progressive
7,0

Unprocessed - Covenant

Unprocessed is een relatief nieuwe band uit Duitsland. De band is geformeerd in 2013. Na een paar veranderingen in de line-up, hebben ze met de huidige bandleden hun sound gevonden. Eerder brachten ze al het album In Concretion uit 2014 en de EP Perception in 2016. Na deze EP kwam de mogelijkheid voor de band om hun muziek in Europa te gaan spelen naast bands zoals Being As An Ocean en Betraying The Martyrs. Nu is het alweer tijd voor hun derde release Covenant.

Het geluid van de band en dit album zou omschreven kunnen worden als moderne progressieve metal met death metal en elektronische invloeden. Het album opent met intro ‘Covenant’. Het begint met een “dreunende” interactie tussen drums en basgitaar, daarna volgen de screaming vocals die overgaan in clean vocals. Dan valt het eventjes stil waarna ‘Covenant’ opbouwt naar ‘Haven’. Dit is het langste nummer van het album en duurt bijna zeven minuten. ‘Haven’ begint met alleen gitaar, maar barst al gauw los. In het eerste deel is vooral de death metal invloed te horen. In de tweede helft hoor je ook de progressieve invloed. Na ‘Haven’ volgt ‘Ghilan’ waarin een aantal keren een mooie elektronische atmosfeer is te horen. Na ‘Ghilan’ hoor je nog een aantal nummers waarop de elektronische invloed duidelijk terug te horen is. Met ‘Exhale’ gaat de band nog even goed los (voor zover dat nog niet het geval was) met een zeer heavy geluid.  Het album eindigt met de outro ‘Exeunt’ die niet helemaal wat toevoegt.

Er is veel afwisseling in grunten, sceaming vocals en clean vocals. Hierin weten ze niet altijd de balans te vinden, zoals bijvoorbeeld Opeth dat kan. Hoewel de zanger zeker laat horen waar hij toe in staat is. De bandleden zijn technisch goed onderlegd en het is het waard om hier naar te luisteren. Echter worden de technische trucjes gedurende het album een beetje voorspelbaar.

Metal / Progressive