2015-02-20 07:00:00 • 12 min lezen

Uriah Heep - Live At Koko

Uriah Heep – Live At Koko

Label: Frontiers

Eindoordeel: 7,5/10

Nog eentje

Net als genregenoten Deep Purple kijkt ook Uriah Heep niet op een live-registratie meer of minder. Dit ‘Live In Koko’ is op papier dan ook weer “het zoveelste”, maar blijkt in de praktijk gewoon een warm bad waarin de band precies doet waarin de band goed is. Dit betekent dat, met uitzondering van een aantal nummers van comeback plaat ‘Into The Wild’ en het vorig jaar verschenen ‘Outsider’, de klemtoon (weer) stevig op materiaal uit de jaren ’70 blijft liggen. Luisteren naar dit live-album is dan ook een beetje als het luisteren naar een greatest hits compilatie. Wat het interessant maakt, is dat dit de eerste registratie is met bassist Davey Rimmer in de gelederen die de overleden  Trevor Bolder vervangt.

Rocking like a young man

Voor een band die al 45+ jaren bestaat klinkt dit live-album heerlijk vitaal. Gitarist Mick Box scheurt nog net zoals hij deed op het album ‘Live 1973’ en Bernie Shaw heeft oer-zanger David Byron allang doen vergeten op het podium. Luister maar eens naar een song ‘July Morning’ en verbaas je erover dat het hier eigenlijk nog beter klinkt dan op de legendarische studioversie. Dat geldt overigens niet voor alle songs (want soms verdrinkt de band een beetje in haar eigen energie en klinkt het wat rommelig), maar over de gehele linie is dit een ijzersterke performance van een band die, onterecht, nooit de credits heeft gekregen waar ze recht op had. Maar die desondanks gewoon doordendert, zowel op het podium als in de studio.

Maar…hebben?

Toch rijst terecht de vraag of dit live-album niet een beetje te veel van het goede is. Hoeveel live-uitvoeringen van ‘Lady In Black’ moet je immers als fan in de kast hebben staan? Of dit album iets voor jou is hangt dus ook af van je interesse in de band. Voor de nieuweling is deze dubbelaar een uitstekende introductie tot de muziek van deze legendarische band en een kans om te horen wat deze band zo speciaal maakt. De doorgewinterde fan zal hier niet veel nieuws horen anders dan de bevestiging dat Uriah Heep in haar vierde bestaansdecennium ‘still ‘eavy, still ‘umble’ is. En, ach, misschien is dat alleen al rechtvaardiging genoeg om de CD/DVD combo van deze plaat uit de schappen te vissen en aan je eigen collectie toe te voegen.

Eindoordeel: 7,5/10