Uriah Heep – Look At YourSelf

Label: BMG/ Sanctury

2017-06-11 07:00:00 • min lezen

Progressive / Rock
8

Uriah Heep – Look At YourSelf

De eerste albums geeft mooi een opbouw weer van een band dat in een evolutie was naar een nieuw geluid. Dat kon toen nog, en spreken over 1969- 1971. “Salisbury” was de cross over van de band naar een nieuw geluid. De hoge stem en meervoudige vocalen gecombineerd met de rock en hammond orgel werd het handelsmerk van de band.

Met het album “Look At Yourself” werd de Europese doorbraak bevestigd. “July Morning” kunnen we regelrecht een klassieker binnen de rock noemen. Terwijl het titelsong de drive geeft om toch eerst even bij je zelf na te denken voordat je wat je zegt. Right in your face, een top song zoals deze band alleen dit kan produceren. Alleen had producer Gary Bron (van Bronze records) een maatje gevraagd om een keyboardsolo hier op te leveren. Zonder dat de band de toetsenist ooit had gezien, lag er een stuk. Dit werd niet door bassist Paul Newton geaccepteerd. Of misschien niet door zijn vader, die toen manager van de band was. Kortom ze verlieten direct de band en het toetsenwerk van Manfred Mann werd door Uriah Heep toetsenist en frontman Ken Hensley omarmd.

Deze re issue kent naast de remix, wederom een tweede cd met outtakes en mixen en hoor de je gitaar lickjes die in latere songs terugkeren. “I Wanna Be Free” krijgt hier al de opmaat van hun latere hit “Easy Livin’”. Of een 11 minuten durende “July Morning” en het geniale 14 minuten nummer “Why Forteen Minutes”. Het geeft de humor van de band weer, wat we ook terug zien in het geniale ontwerp van de hoes. Een spiegel voor “Look at Yourself”. Het idee is misschien voorspelbaar maar de uitwerking en het daadwerkelijk doen is net wat een kunstenaar geniaal maakt.

Progressive / Rock