2016-11-02 07:00:00 • 8 min lezen

Uriah Heep - Salisbury

Uriah Heep – Salisbury Label: BMG Eindoordeel:8

Het album “Salisbury” is het tweede album van het gehele Bronze oevre van Uriah Heep, dat als re-release wordt uitgebracht. Het album is een van de betere albums van Uriah Heep. Met ruim 16 minuten durende titelstuk sluit de band zich aan bij de progressieve rock genre waar Jethro Tull, King Crimson en Emerson, Lake and Palmer hun al voorgingen. Toch weet Uriah Heep hun identiteit vast te leggen om meer aandacht te geven aan de rocksound in combinatie met de vele harmonische (hoge) vocalen. Het openingsnummer “Bird of Pray” laat direct de rockkwaliteiten zien. De zang van David Byron is op dit album geniaal. De volle meezing sound tot het hoge facetstem op “The Park” brengt dit nummer tot een juweeltje. In combinatie met een clavecymbel ipv volle toetsen en gitaar is het een van de betere progrock- popsongs ooit gemaakt. Het eindigt met een toetsenstuk van Ken Hensley waarbij de stopjes en rustmomenten exact goed zijn om later a capella in te zetten. Alleen hierom zou het album bij iedereen in de kast moeten staan. Tevens staat de Uriah Heep klassieker Lady in Black op dit album. Het meezing gehalte van dit nummer is groot en wordt nog altijd als slotsong van de set door Uriah Heep gespeeld. Vooral in Duitsland werd dit een enorme hit. Met deze re-release wordt een tweede cd toegevoegd met daarop “Simon The Bullet Freak” die op de Amerikaanse versie van het album te vinden is en als b-kant van “Lady in Black” werd geperst en “Here I Am”, dat ooit ook eerder als bonus materiaal is toegevoegd. De hoes kent de originele versie van de tank. De eerste persing kent een uitklapbare hoes met een zwart wit foto van de tank dat in de eerste wereld oorlog is gebruikt. De titel refereert aan het militair trainingsgebied bij Wiltshire, Salisbury Plain. Deze uiting van een tank ging in Amerika te ver, deze hoes is daarom in Amerika gewijzigd en ook binnen dit exemplaar toegevoegd.