2016-10-29 07:00:00 • 9 min lezen

Uriah Heep – The Definitive Anthology 1970 -1990

Uriah Heep – The Definitive Anthology 1970 -1990 Label: BMG Eindoordeel: 8,5

De Engelse rockband Uriah Heep weet zich door de jaren heen te ontwikkelen tot een topact om daarna weer af te glijden naar een medium act. De reden is voornamelijk dat het gebukt gaat onder de vele bandwisselingen. Niet dat deze wisselingen altijd uit keuzes zijn gemaakt. De band weet zich vanaf het begin in de jaren 70 te ontwikkelen tot een rockact dat in de voetsporen kan gaan met Deep Purple en Led Zeppelin. Gitarist Mick Box en toetsenist Ken Hensley brengen de prachtige sound van David Byron een beelden teksten tot leven. “Gypsy”, “July Morning”, “Bird of Pray”, “ The Wizard”, “Easy Living” of “Look At Yourself”, het zijn allemaal rock klassiekers geworden. Toch heeft de band vanaf het begin te kampen gehad met wisselingen. Manfred Mann deed voor de band de toetsen zonder hen ooit te hebben ontmoet, en zonder huidige digitaal verkeer. Na ieder jaar gewisseld te hebben is uiteindelijk is Lee Kerslake (later Ozzy) de vaste drummer en Gary Twain de bassist. Wanneer de band bij de opnamen van “Wonderworld” te horen krijgt dat Gary Twain een electroshock heeft gehad en de band moet verlaten, overlijdt hij uiteindelijk aan een overdosis. King Crimson/ Roxy Music bassist John Wetton vervangt hem voor twee albums, waarna Bowie bassist Trevor Bolder zijn plaats innam. Met “FireFly” moest er ook een nieuwe zanger worden gezocht. Een van de beste rockzangers verlaat de band wegens meningsverschillen, hoewel hij nog steeds het boegbeeld is van de band. Uiteindelijk overlijdt Byron in de jaren 80 wegens een leverziekte i.v.m. overmatig alcohol verbruik. John Lawton vervangt Byron voor vier albums. Deze periode bracht de band geen groot baanbrekende albums meer voort, al waren de albums zeker niet slecht. Kerslake doet zijn tijdelijke overstap naar Ozzy Osbourne en Manfred Mann’s drummer Chris Slade neemt de kit waar. Lonestar zanger John Sloman neemt het betere album “Conquest” op om vervolgens naar Ufo te gaan. Dit gerommel werd toetsenist en songschrijver Ken Hensley te veel en verlaat net als Bolder de band. De terugkeer van Kerslake weet Box te motiveren om met Trapeze zanger Peter Goalby en Kerslake maatjes Bob Daisley (Ozzy) en John Sinclair (Ozzy, Black Sabbath/ The Cult) Uriah Heep nieuw leven in te blazen. Het resultaat werd met “Abominog” goed ontvangen. “Equator” keert ook Trevor Bolder terug en “Rockarama” werd hun eerste hit sinds jaar en dag. Toch weet het album het publiek niet te bereiken door de distributieproblemen en verlaat Daisley en Goalby de band. Hierna gaat de band over op een nieuw label en wordt het vervolg met huidige zanger Bernie Shaw ingevuld. Met deze verzameling zijn alle perioden van de band ingevuld met de classics maar ook met de post Byron periode met “No Return”, “Too Scared to Run”, “Rockarama” en “Poor Little Rich Girl”.