2017-01-23 07:00:00 • 9 min lezen

Valkyrien - Prov A Si Noe Til Meg Na

Label: Heilo / PIAS Eindoordeel : 8

In Nederland waarschijnlijk nog onbekend en onbemind maar in Noorwegen een begrip; de Noorse folk band Valkyrien bracht deze week hun vijfde album uit en Prov A Si Noe Til Meg Na is nu ook in Nederland verkrijgbaar.

De Noorse variant op de “fiddle”, de Hardingfele Valkyrien ontstond in 2007 als de Valkyrien Allstars als een authentiek Noors “Hardingfele”-trio. Dat “Hardingfele” heeft misschien wat uitleg nodig en is eigenlijk niet meer of minder dan de benaming van een Noorse viool. In de folkmuziek wordt vaak gesproken over de “fiddle” vanwege zijn uitgesproken klank en hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de “Hardingfele”-viool. Sinds hun naamloze debuut in 2007 heeft de band vooral faam in eigen land opgebouwd en hebben ze diverse prijzen in ontvangst mogen ontvangen zoals tot driemaal toe de Folk Music Artist Of The Year. Vooral de combinatie van dat typische “fiddle”-geluid met andere traditionele instrumenten en de kristalheldere stem van Tuva Syvertsen maakt dat Valkyrien een authentiek geluid heeft. Afgelopen week verscheen hun nieuwste album, Prov A Si Noe Til Meg Na.

Traditioneel Noorse instrumenten worden gebruikt  Wat meteen opvalt bij het luisteren van dit album is het purisme en de authentieke instrumenten die worden gebruikt. Piano, orgel (trøorgel), banjo, mandoline en andere instrumenten horen we in melodieuze composities voorbij trekken. Maar ook worden er door het viertal eigentijdse elementen toegevoegd door het gebruik van synths en een lapsteel. Waar Valkyrien begon als drietal met een viool is de band nu uitgegroeid tot een viertal dat stemmige folkmuziek brengt waarbij men gebruik maakt van een rijk instrumentarium. En dat alles in hun moederstaal, het Noors. Dat is ook het enige lastige aan dit album, dat de connectie tussen muziek en tekst moeilijk te maken is omdat het Noors een taal is die deze recensent niet eigen is. Verder zijn de acht nummers gevarieerd met het bijna tien minuten durende slotnummer ‘Jeg Lover Deg’ als absoluut hoogtepunt. Aan de andere kant is het Noors ook een troef. Op een of andere wijze prikkelt de band je eigen verbeeldingsvermogen en trekken diverse muzikale landschappen al luisterend voorbij.

Eindoordeel Al bladerend door het bijgevoegde boekje is het, ondanks de taalbarrière, erg leuk om iets van het Noors mee te krijgen. Een “Trekspill” blijkt bijvoorbeeld een accordeon te zijn. Opvallend is de rol van zangeres Tuva Syvertsen die laat horen over een loepzuivere stem te beschikken en daarnaast ook nog enkele instrumenten bespeelt. Waar we “folk”-muziek vaak toedichten aan Ierland, Schotland, de VS en vooral alles in de Engelse taal, is Prov A Si Noe Til Meg Na voor de liefhebber van dit genre een absolute aanrader. Een boeiend album dat je vooral aanzet tot luisteren naar al die elementen en details die dit Noorse viertal tot folk verwerkt. Veel luisterplezier