2015-04-08 07:00:00 • 11 min lezen

VAMPS - Bloodsuckers

VAMPS - Bloodsuckers

Label: Spinefarm

Eindoordeel: 7,5/10

J-Rock

Hier in het Westen weten we niet zo heel erg goed raad met die rock- en popmuziek uit Japan. Aanhangers van die zogenaamde J-Rock en J-Pop hier dossen zich dan ook exact zo uit als hun idolen en dat betekent veel extravagante kapsels, veel kleurtjes in het gezicht en ver doorgetrokken mascara. En eigenlijk vinden we dat maar niks. In Japan is de scene veel meer levendig dan hier, getuige het ontzettende succes van bijvoorbeeld een band als Baby Metal die exact doet wat haar naam belooft. Maar wij Westerlingen, de die hards uitgezonderd, moeten er niet zo heel veel van hebben. Met name door het imago. Toch is dat niet helemaal terecht, zoals VAMPS laat horen op dit album ‘Bloodsuckers’.

Smaakvol

Laat ik vooropstellen dat niets wat je op dit album aan zult treffen ook maar enigszins origineel is. De Japanners jatten alles wat los en vast zit, maar doen dat wel op zo’n smaakvolle manier dat het niet in de weg staat van het luisterplezier. Invloeden uit de nu-metal en industrial zijn talrijk, evenals invloeden uit de Amerikaanse jaren ’00 metal, de gothic rock en natuurlijk de popmuziek. Het up-tempo, poppy ‘Ghost’ en de filmische tranentrekker ‘Vampire’s Love’ zijn zelfs zo Amerikaans dat je toch weer even op de hoes moet kijken om je er van te vergewissen dat we hier toch echt met Aaziaten te maken. Terwijl het in ‘Zero’ juist lijkt alsof de 80’s band ABC weer tot leven is gewekt in een metal-jasje. Zo speelt VAMPS voortdurend met invloeden en houdt men in de regel de voet goed op het gaspedaal. Toch is het luisteren van de CD, ondanks de diversiteit, uiteindelijk nog wel een hele zit. Ook dat is het gevolg van het wel heel erg overbekend zijn van het palet waarmee gekleurd wordt. In die zin had het album prima zonder de laatste drie nummers gekund, ondanks dat een song als ‘The Jolly Roger’ an sich uitstekend is.

Copycat Metal

In z’n soort vind ik dit ‘Bloodsuckers’ echter wel een stuk beter dan wat de Amerikanen de laatste jaren afleveren. Enerzijds komt dat omdat de productie weliswaar luid, maar niet compressed to death is, maar anderzijds vooral omdat de overall kwaliteit van de songs simpelweg beter is. Zet ik dit album bijvoorbeeld af tegen de laatste albums van In This Moment, Papa Roach of Linkin Park, dan winnen de Japanners het op alle fronten. En niet zo’n klein beetje ook. Dat zegt natuurlijk alles over de staat waarin de hedendaagse metal zich bevindt. Maar het is eveneens een compliment aan VAMP dat ze, ondanks hun gebrek aan originaliteit, met een over de gehele linie sterk album op de proppen komen. Tijd dus om van die vooroordelen af te stappen en dit gezelschap eens een kans te geven. Een openbaring zal het je niet opleveren, maar wel 50 minuten copycat metal van erg hoog en smakelijk niveau.

Eindoordeel: 7,5/10