2015-09-11 07:00:00 • 4 min lezen

Van Morrison - the Essential

Van Morrison – The Essential Label: Legacy / Sony Eindoordeel: 8,5

Het is tegenwoordig populair om een duet album te maken. De oude garde komt op deze manier weer in de belangstelling en hun songs krijgen weer nieuw elan. Van Morrison bracht eerder dit jaar het album `Duets`. `Re-working the Catalogue` werd als subtitel mee gegeven. Dit schept verplichtingen en de gehele catalogus van Van Morrison krijgt een re/ release. Naast de hele rits solo albums zijn ook de albums van Them meegenomen.

De Ierse zanger kent nogal wat prachtige albums. Als zanger van de band Them, scoort hij al vroeg enkele hits waaronder de klassiekers “GLORIA” en “Here Comes The Night”. Wanneer de singer songwriter een aanbod krijgt om solo albums te maken, neemt hij deze kans. De Ierse zanger, gitarist en saxefoonist maakt pakkend liedjes die net zo tijdloos zijn als songs van Bob Dylan. Zijn debuutalbum “Blowin Your Mind” kent het “Brown Eyed Girl” waardoor dit album direct een succes werd. Wanneer Morrison een pauze inlast omdat zijn “ontdekker” maatje Berns komt te overleiden brengt hij in 1968 “Astral Weeks” (naast “Moondance”) dat als een van zijn mooiste albums wordt betiteld.

Morrison bewandeld niet de geijkte paden. Na de singer songwriters nummers met soul en blues gaat hij over naar de country stijl. Toch keert hij terug naar zijn typerende folkblues met soul. “Jackey Wilson Said” en “Wild Night” werden hits die nog steeds veelvuldig te horen zijn. Eind jaren 70 eindigt de hitsmachine met “Bright Side Of The Road”. Dat wil niet zeggen dat Van the Man nadien geen mooie albums heeft gemaakt. De Ierse folk omarmd hij met the Chieftains op het album “Irish Hearbeat” en met het album “Avalon Sunset” brengt hij het prachtige “Have I Told You Lately”. Later verschijnt het hitloze “Keep It Simple” dat toch ook tot een van de betere albums behoort. Inmiddels is Van Morrison doorgeschoven in het rijtje van de groten der aarde Bob Dylan, Clapton of Roy Orbison. Morrison staat bekend als een chagrijnige man met gebruiksaanwijzing, maar aan het einde van de streep scoort hij de meeste hits.

Deze zijn verzameld en op “the Essential” gezet. Laten we zeggen dat het een mooi album is om kennis te maken met The Man. Ja, je hebt de hits binnen maar hij heeft te veel mooie albums gemaakt om tot een verzamelaar terug te brengen. Maar daarvoor is de gehele collectie opgepoetst. Live is Van Morrison is te zien op 27 september a.s. in HMH te Amsterdam