2015-11-28 07:00:00 • 12 min lezen

Van Velzen - Call It Luck

Label : Solid Entertainment / Sony Music Eindoordeel : 8

Na enkele jaren van relatieve stilte en als jurylid in The Voice Of Holland te hebben geacteerd is Van Velzen terug met een nieuw album. Call It Luck is de naam van het album en Van Velzen heeft de intentie om de luisteraar (opnieuw) te verrassen met dit op sommige momenten persoonlijke album.

De invloed van zijn reis naar Congo op Call It Luck In 2012 gaf Van Velzen aan een tandje terug te willen. Na de doorbraak met ‘Baby Get Higher’ gaat zijn carrière in de vijfde versnelling zoals Roel van Velzen zelf aangeeft. Veel optredens, een aantal albums en jureren in The Voice Of Holland eisen zijn tol. In 2014 maakt hij een reis naar Congo in het kader van de zijn rol bij de organisatie Masterpiece, een beweging die inmiddels in ruim 40 landen door het maken van muziek conflicten probeert tegen te gaan. Over die periode zegt van Velzen : “door te zien hoe intens muziek daar beleefd wordt kreeg ik allerlei muzikale prikkels en de meest positieve energieboost die ik ooit he gevoeld.” Enkele maanden na zijn terugkeer begint van Velzen met het schrijven van nieuwe songs en tijdens het proces beseft hij dat het juist de ervaringen van die reis zijn die hij nog niet verwerkt heeft. Zijn reis door Congo laat hem niet los en het zijn de daar opgedane ervaringen en indrukken die de inspiratie vormen voor zijn nieuwe album.

Samenwerking met drie Afrikaanse zangeressen Call It Luck is een album vol met goede popliedjes geworden. Een al lang gekoesterde wens om met Alain Clark samen te werken komt uit want op ‘Fighting for You’ en ‘Carry On’ is Clark te horen. Veel opvallender is de samenwerking met The Hibby GB’s; drie Afrikaanse zangeressen die juist dat ontbrekende element toevoegen op Call It Luck.  Ze zijn op maar liefst zes songs te horen en zijn daarmee mede sfeerbepalend. Als we echter de ervaringen van Roel van Velzen in Congo weer terughalen is deze samenwerking natuurlijk minder opvallend en misschien zelfs vanzelfsprekend. ‘Carry On’ en titelsong ‘Call It Luck’ worden mede daardoor op een hoger niveau getild.

‘Song For Furaha’, een lied rechtstreeks uit Congo Naast de meer up- en midtempo nummers is er natuurlijk ook weer ruimte voor het wat rustigere werk. ‘Homesick’ is een gevoelig nummer en ‘Sleep With The Lights On’ is een krachtige powerballad. Op ‘Song For Furaha’ zijn mede door de inbreng van Innoss’ de opgedane ervaringen in Congo wederom merkbaar; het nummer verteld het verhaal van het meisje Furaha die op jonge leeftijd verkracht en zwanger werd en om die reden door haar ouders verstoren. Maar het album trapt af met de single ‘Phoenix’; een krachtig nummer dat eigenlijk de boodschap van het complete album blootlegt; ‘er brand een vuur in ons en we gaan er tegenaan!’.

Eindoordeel Tijdens The Voice Of Holland hadden Van Velzen en de mede juryleden het vaak over het geloven van elk woord dat een kandidaat zong. Op Call It Luck heb ik als recensent en luisteraar dat gevoel continue en misschien wel meer als op zijn voorgaande albums. Het is een album geworden met twaalf prima songs die enerzijds persoonlijk zijn en anderzijds indringende verhalen vertellen. Uiteraard is er ook ruimte voor een vrolijke noot. Verder voegen de Hibbby GB’s echt iets positiefs en authentieks toe aan dit album. Overigens zullen zij van Velzen en band tijdens de theatertour in 2016 vergezellen. Herhalingsgevaar zeer zeker aanwezig. Veel luisterplezier!

Van Velzen live: check de site van Roel van Velzen http://www.vanvelzenmusic.com/ voor de data van zijn theatertournee.